Amsterdam; Sponsoring moet straatnamen in Bijlmer redden

De Bijlmer is een doolhof, maar voor het onderhoud van de duizenden straatnaam- borden heeft het stadsdeel Amsterdam-Zuidoost heeft geen geld. De deelraad bekijkt nu de mogelijkheden om de straatnaamborden te laten sponsoren.

AMSTERDAM, 31 MAART. Het straatnaambord "Ganzenhoefpad' in de Bijlmermeer staat er mistroostig bij. Verbogen door vandalen lijkt het nu "Geldershoofd' aan te duiden. Even verderop stuurt de wegwijzer bij de kruising met het Kelbergerpad fietsers de verkeerde richting op.

De 3000 "visitekaartjes' van het stadsdeel worden al jaren niet meer vervangen, opgeknapt of schoongepoetst. “Dat kunnen we met een budget van 15 gulden per bordje toch absoluut niet meer opbrengen? Het bestuur heeft duidelijk andere prioriteiten”, zegt fractievoorzitter van het CDA in de deelraad, J. de Jonge. Alleen sponsoring kan oplossing brengen.

Al vijf jaar geleden kwam de enige fabrikant van geëmailleerde straatnaamborden in Nederland, Langcat, op het idee om straatnaamborden te laten sponsoren. “Het leek ons een gouden vondst en we konden wel extra werk gebruiken”, zegt algemeen-directeur van Langcat BV, W. Schuttevaer.

Sindsdien probeert Langcat Nederland tot nu toe zonder succes voor gesponsorde straatnaamborden te veroveren. Een opmerkelijk contrast met België, volgensSchuttevaer. “Steden als Hoogstraten, Aalst, Ronse en Wielsbeke hebben allang onze straatnaamborden met sponsoring”, vertelt Schuttevaer. “In België wordt bijna al het straatmeubilair gesponsord. Politiek zijn ze daarin veel verder dan de Nederlanders.” In augustus hoopt Schuttevaer heel Brussel van zijn gesponsorde straatnaamborden te voorzien.

Eind vorig jaar stapte Schuttevaer naar deelraad Zuidoost met het aanbod om het bestaande straatnaambordenbestand gratis te vernieuwen. “Als tegenprestatie hoeft de deelraad niet anders te doen dan toestemming te geven dat op de borden sponsornamen mogen komen”, zegt Schuttevaer. Voor ieder gesponsord bord krijgt het stadsdeel er zelfs honderd gulden op toe. Langcat zal zelf voor sponsorwerving zorgen en zegt dat “een groot aantal sponsors” zich inmiddels voor Zuidoost heeft aangemeld. Maar wie dat zijn, laat Schuttevaer niet los.

Gisteravond stemde de commissie Stadsdeelwerken van de deelraad met een ruime meerderheid voor verdere uitwerking van het prille plan. Alleen Groen Links was tegen. “Er moet iets aan die bewegwijzering worden gedaan. De Bijlmer is nu een doolhof. We vertikken het langer om de risee van heel Nederland te zijn”, aldus fractievoorzitter De Jonge (CDA). Maar PvdA en Groen Links willen dat eerst de bewoners via een enquête worden gehoord. “We moeten voorkomen dat een wijk de naam Heinekenwijk krijgt. Dat werkt stigmatiserend”, meent de fractievoorzitter van Groen Links, P. van Veldhuizen.

In het winkelcentrum Amsterdamse Poort aan het Bijlmerplein is van animo voor het plan weinig te merken. “Met reclame in folders en kranten hebben we een veel groter bereik dan een straatbord en daarbij komt dat onze reclamebudget beperkt is”, vindt de eigenaar van slagerij Meester. Ook de grote winkelketens tonen weinig interesse. “We hebben al een grote naamsbekendheid en de klanten maken in de straten gratis reclame met onze tassen”, zegt een woordvoerder van de Hema. Blokker vond de sponsoring aanvankelijk een “perfect idee”, maar is uiteindelijk toch afgehaakt. “Een sponsornaam op een straatbord kan bij het publiek ook negatief uitwerken”, aldus een woordvoerder van Blokker. “Mensen willen toch niet dagelijks in hun woonwijk worden geconfronteerd met dezelfde sponsornaam?”

“Blokker kan dat nu wel zeggen, maar ik weet zeker dat als de sponsoring eenmaal loopt, Blokker en andere winkels over de brug zullen komen”, zegt Schuttevaer.

De Bijlmerbewoners zelf reageren met gemengde gevoelens op de mogelijke komst van gesponsorde borden. “Als die roestige borden eindelijk worden opgeknapt ben ik voor sponsoring. Een wildvreemde verdwaalt hier onherroepelijk”, meent een vrouw met boodschappentassen. De man naast haar schudt zijn hoofd over de voorgenomen sponsering. “Pure vervuiling van de openbare weg”, zegt hij.