Belgische vestiging kapt winstgroei GTI

GTI Holding, die morgen met definitieve jaarcijfers komt, stelde beleggers begin vorige maand teleur. Nederlands grootste technisch installatiebedrijf (utiliteitsbouw, industrie, schepen en off shore), dat al jaren een gestage winstgroei toont, maakte voorlopige cijfers bekend waaruit bleek dat de winst met 15 procent was gedaald naar 31,5 miljoen gulden bij een omzet van 1,5 miljard gulden. De directie had bij de presentatie van de halfjaarcijfers nog de verwachting uitgesproken dat de winst in 1992 die van 1991 (36,5 miljoen) zou evenaren.

De koers van GTI, die sinds mei vorig jaar al van ruim 230 naar 180 gulden was gedaald, kelderde in een maand tijd naar een dieptepunt van 160 gulden. Begin maart krabbelde GTI weer wat op en klom de afgelopen weken naar 173 gulden. Als GTI zoals gebruikelijk 50 procent van de winst uitkeert aan de aandeelhouders ontvangen zij 9,40 dividend per aandeel.

Tegenvallende investeringen in Noordwest-Europa noemde GTI als een van de redenen voor de winstdaling. Nederland is goed voor 89 procent van de omzet van GTI, België voor 8 en Duitsland voor 3 procent. Verder pakte de opbouw van de divisies Telematica en Mechanical duurder uit dan aanvankelijk verwacht was. De derde oorzaak voor de mindere gang van zaken waren de extra kosten als gevolg van “capaciteits- en uitvoeringsproblemen” bij een van de Belgische vestigingen.

Dit laatste punt heeft de nodige consequenties gehad. Twee Belgische directeuren moesten het veld ruimen en GTI Electro Thijs Antwerp wordt samengevoegd met GTI Antwerp. Bij de sanering zullen 100 arbeidsplaatsen verloren gaan.

Volgens analist J. Bosscha van Bank van Haften Labouchere komen bij een bedrijf met de omvang van GTI tegenvallers al snel tot uiting in de resultaten. “Bij HBG met een omzet van 6 miljard gulden is dat minder snel het geval”, aldus Bosscha.

GTI denkt zelf dat het resultaat dit jaar beter zal zijn. Het bedrijf wijt dat aan het incidentele karakter van de extra kosten en de redelijk gevulde orderportefeuille. GTI dat ambitieuze groeiplannen heeft - door acquisities een omzet van 2 miljard in 1994 - liet echter eveneens weten af te zien van een aandelenemissie als gevolg van het slechte beursklimaat. Analisten zijn voorzichtig met hun winstverwachtingen. Ze wijzen op de immer stagnerende economische groei in de gebieden waar GTI actief is.