NS worstelt met nieuwe locomotief

UTRECHT, 26 MAART. De nieuwe dieselelektrische locomotieven (loc 6400) rijden volgens de NS “onverklaarbaar” slecht. De locomotieven staan naar verhouding veel vaker in de werkplaats dan de oude locs 2200 en zorgen voor bijna dubbel zoveel vertragingen. Dat staat te lezen in het jongste nummer van het NS-blad Koppeling.

De nieuwe locomotief rijdt al vanaf 1989, voornamelijk voor NS Goederen. NS bezit nu 80 van dergelijke locomotieven en volgend jaar zijn dat er 120. Ze kosten 3,5 miljoen gulden per stuk.

Volgens NS verliest de locomotief door onverklaarbare trillingen in de draaistellen onderdelen, zoals moertjes, remblokken en schokdempers. Ook treedt de “dodemansknop” (veiligheidsknop voor de machinist) zo nu en dan spontaan in werking, waardoor de trein tot stilstand komt.

NS wil na de zomer precies weten wat er aan de loc 6400 schort. NS Goederen is het eerste NS-onderdeel dat concurrerend moet werken op de spoorwegmarkt. Het bedrijf kan zich de vele storingen en vertragingen in dat licht absoluut niet permitteren.

De loc 6400 wordt in Kiel gebouwd door Krupp MaK en BBC Mannheim. NS heeft hem aangeschaft vanwege zijn hoge rendement. Hij gebruikt minder energie dan zijn voorgangers en heeft een doelmatiger besturing. De loc maakt ook minder lawaai en de cabine biedt de machinist meer comfort. (ANP)