Flexibel Atag krijgt "geen verliezen voor kiezen'

ROTTERDAM, 24 MAART. Atag in Ulft, van oudsher bekend van fornuizen en kachels, weet het vuur ook brandende te houden in de huidige economische winter. Ondanks de stagnerende economische groei in Europa, maakte Atag vorige maand een winststijging van bijna 10 procent wereldkundig. Gisteren deed bestuurvoorzitter J. Manschot daar nog een schepje bovenop met de mededeling dat Atag juist profiteert van de economische malaise.

De positieve ontwikkeling is des te opmerkelijker omdat Atag producent is van zogeheten "duurzame consumentengoederen' zoals keukenapparatuur, fietsen (onder meer Batavus), verlichting en verwarming. Juist in barre tijden zijn consumenten geneigd om grotere uitgaven voor een geheel nieuwe verwarming of een dure fiets even uit te stellen. “Als je kijkt naar de conjunctuurgevoeligheid zit Atag ergens tussen de voeding en de uitgeverij (nauwelijks gevoelig) enerzijds en de chemiewaarden (extreem gevoelig) anderzijds”, zegt analist A. Moons van CLN Oyens & Van Eeghen.

Dat Atag desondanks aan een terugval ontkomt heeft volgens een woordvoerder vanmorgen te maken met de "flexibiliteit' van de onderneming: “Als de omzet terugvalt krijgen we niet meteen verliezen voor de kiezen, doordat ook de kosten onmiddellijk worden teruggebracht”. Atag heeft een hoogontwikkeld "management-informatie-systeem', waardoor Manschot elke week een rapport ontvangt en meteen kan ingrijpen.

“De ervaring is dat dit ook gebeurt. Atag zit echt heel dicht op de markt. Ze produceren niet in de hoop dat de markt hun mooie produkt weer een keer gaat kopen”, weet analist N. Brugman van Robeco Effectenbank. “Atag kan ook makkelijk bijstellen, doordat zij niet zelf produceren maar alleen assembleren. Bij de fietsen bedragen de vaste kosten bijvoorbeeld maar 7 procent van de omzet. Als de afzet terugloopt, kopen ze gewoon minder frames in en blijven niet zitten met een forse capaciteit”.

Op zichzelf is het feit dat een omzetterugval niet onmiddellijk tot verlies leidt, geen verklaring voor de groei in 1992. Moons: “Atag vergroot voortdurend zijn marktaandeel. De afgelopen jaren is een aantal bedrijven overgenomen, die op een uitzondering na goed zijn gentegreerd. In Duitsland zie je dat een groeiend aantal dealers in keukenapparatuur de Atag-spullen mooi vindt. ”

De overnames worden volgens Manschot in Duitsland goedkoper door de teruglopende conjunctuur, nadat de bedrijven daar de afgelopen jaren juist uitzonderlijk duur waren. Atag wil bij voorkeur in de sector kranen overnames doen. Brugman: “Een goed moment, want niet alleen zijn de bedrijven nu vrij goedkoop, ook gloort in 1994 weer enig herstel waarvan straks kan worden geprofiteerd. Bij kranen en verlichting is het volume van Atag Europees gezien vrij klein, dus een groter volume daarin is zeker nuttig”.

De analisten zijn voor de lange termijn positief over de winstontwikkeling van Atag, dat gisteren voor 1993 geen uitspraak wilde doen. Brugman: “Bij de verwarming zie je een vervangingsvraag aankomen, doordat 20, 30 jaar na de eerste cv's de meeste systemen zijn afgeschreven. De fietsen zijn over hun hoogtepunt heen, maar er zijn lichtpuntjes: de produktie wordt nu behoorlijk gestroomlijnd en de EG heeft importheffingen op Chineze fieten aangekondigd”. Zijn collega Moons verwacht een forse stijging van het aandeel-Atag dat vanmorgen 113,80 noteerde: “In 1994 staat het rond de 140 gulden, verwacht ik”.