Internationale bier- allianties Anheuser

Het Amerikaanse brouwerijconcern Anheuser-Busch, verreweg de grootste bierproducent in de wereld, neemt voor 477 miljoen dollar (883 miljoen gulden) een belang van 18 procent in de Mexicaanse brouwer Grupo Modelo. Modelo is eigenaar van het in dat deel van de wereld zeer bekende biermerk Corona.

Anheuser volgt daarmee het voorbeeld van concurrent Miller, die eind vorig jaar een deelneming van 7,9 procent verwierf in een andere grote bierproducent in Mexico, Fomento Economico Mexicano (Femsa). Anheuser verwierf bovendien de optie om het belang in Grupo Modelo te vergroten tot 35 procent. Dit recht kan worden uitgeoefend tussen midden 1995 en eind 1997. Grupo Modelo had al de exclusieve rechten voor de import en distributie van Anheusers topmerk Budweiser.

Modelo is de grootste bierproducent van Mexico. Het marktaandeel in eigen land bedraagt 51 procent. Het belangrijkste merk, Corona, wordt geëxporteerd naar 56 landen met de VS als verreweg de belangrijkste buitenlandse afzetmarkt.

De stap van Anheuser is een nieuw voorbeeld van het streven van Amerikaanse brouwers naar expansie buiten de landsgrenzen. De verzadigde thuismarkt, waarop zij op het ogenblik ruim 95 procent van hun omzet behalen, biedt nauwelijks groeimogelijkheden.

Anheuser maakte vorige week al bekend een gezamenlijke onderneming op te richten met de Japanse brouwer Kirin voor de produktie en verkoop van Budweiser in Japan. Concurrent Miller Brewing, onderdeel van het concern Philip Morris, nam kort na de transactie met de Mexicaanse Femsa een belang van twintig procent in de Canadese brouwer Molson.

Molson en Modelo verwachten van de allianties met de Amerikaanse brouwers een versterking van hun positie op de importmarkt in de VS. Heineken heeft daar al tientallen jaren het grootste marktaandeel, in 1992 ongeveer 28,5 procent. De merken uit Canada en Mexico zijn qua marktaandeel de belangrijkste concurrenten, maar Heineken meet zich wat betreft de marktpositionering eerder met Europese bieren, zoals het Duitse Beck's en de Deense merken Carlsberg en Tuborg.

Op de wereldranglijst van bierproducenten neemt Anheuser-Busch de toppositie in. Het concern brouwde vorig jaar 101,8 miljoen hectoliter en behaalde een omzet van omgerekend ruim 24 miljard gulden. Heineken is op flinke afstand tweede met 54 miljoen hectoliter (omzet 8,9 miljard gulden) en wordt op de voet gevolgd door Miller. Daarna komen de Australische Foster's en de Japanse Kirin, elk met ruim 35 miljoen hectoliter.