Marktstudie: vooral groei in luchtverkeer kleine toestellen; Dasa optimistisch over F-70

ROTTERDAM, 22 MAART. Het luchtvervoer in vliegtuigen voor minder dan 70 passagiers zal sneller groeien dan de markt voor grotere vliegtuigen. Dat voorspelt een marktstudie van Deutsche Aerospace (Dasa), de beoogde nieuwe grootaandeelhouder van Fokker.

Volgens de Duitse vliegtuigbouwer groeit het vervoer met kleine vliegtuigen tot het jaar 2012 met gemiddeld 6,4 procent per jaar en neemt het vervoer in vliegtuigen met meer dan 70 stoelen met 4,9 procent toe. Dat betekent dat de komende 20 jaar 6.000 kleine vliegtuigen nodig zijn en 10.800 vliegtuigen met meer dan 70 stoelen.

De Dasa-studie staat in schril contrast met soortgelijke marktonderzoeken van McDonnell-Douglas en Boeing die juist uitgaan van een veel groter aandeel van grote vliegtuigen. Boeing en McDonnell-Douglas rekenen er op dat tot 2010 in de hele wereld behoefte is aan zo'n 12.000 nieuwe passagiers- en vrachtvliegtuigen. Dat is lager dan de berekeningen van Dasa die uitkomen op een behoefte van 16.800 nieuwe vliegtuigen.

Dat komt in de eerste plaats doordat in de onderzoeken van Boeing en McDonnell de behoefte aan vliegtuigen met minder dan 100 stoelen helemaal buiten beeld blijft. Boeing en McDonnell zijn allebei bovendien pessimistisch over de afzet van vliegtuigen in het marktsegment van 100 tot 150 stoelen. Volgens McDonnell is hier in vergelijking met de marktsegmenten van 150 tot 600 stoelen de kleinste groei te verwachten.

De Amerikaanse studies gaan er in het algemeen van uit dat door opstoppingen op vliegvelden en in het luchtruim, luchtvaartmaatschappijen geneigd zullen zijn grotere vliegtuigen in te zetten. De Dasa-studie gaat echter uit van de veronderstelling dat de toeneming van het vervoer per hogesnelheidstrein verkeer wegkaapt van de drukke luchtroutes die met grote vliegtuigen worden bediend.

De groei van het luchtverkeer zal daarentegen vooral verwezenlijkt worden met kleine vliegtuigen. Daarmee kunnen directe luchtverbindingen tussen kleine vliegvelden worden onderhouden. Door zo de grote luchthavens te vermijden, wordt ook het tijdrovende overstappen voorkomen.

In Europa zijn voor dit doel drie vliegtuigen in ontwikkeling met een grote actieradius en een hogere kruissnelheid: de propellervliegtuigen Dornier 328 (Dasa) voor 30 passagiers en de Saab 2000 voor 50 passagiers en het straalvliegtuig Fokker 70 voor 80 passagiers.