Alleweder wint "365-dagen-fiets' race

EINDHOVEN, 19 MAART. De prijs voor de "365-dagen-fiets', uitgeloofd door het tienjarige tijdschrift Fiets, is gewonnen door de ontwerpers en bouwers van de "Alleweder'. Zij ontvingen gisteren de prijs van 25.000 gulden voor een eenpersoons geveerde driewielerfiets met een zelfdragende aluminium carrosserie waarin maximaal 30 kilo bagage kan worden vervoerd.

Uit ruim 40 inzendingen uit Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken en de Verenigde Staten voldeed de Nederlandse Alleweder het best als forenzen- en boodschappenfiets voor de korte tot middellange afstand, waarmee echter ook een comfortabel een vakantietocht kan worden ondernomen.

Het wedstrijdreglement eiste dat de fiets wendbaar moest zijn, bruikbaar in het verkeer, 15 kilo of 80 liter bagage zou kunnen vervoeren, voldoende verzetten en remvermogen zou hebben om met berijder een Alpenpas te kunnen nemen, enig comfort en bescherming zou bieden tegen regen, wind, hitte en kou. Ok was spaarzaam onderhoud van belang en het ontwerp moest zich lenen voor massafabricage. Drempel voor deelname aan de keuring was de snelheid. Slechts 9 van de 47 deelnemers voldeden aan de snelheidseis van 35 km/per uur.

Naast spierkracht stond het reglement van de wedstrijd alleen benutting van windenergie toe. De gestroomlijnde omhulling heeft meestal zo'n vorm dat bij wind uit vrijwel alle richtingen de fiets een beetje zeilt.

Daarmee behoorden deze fietsen tot de human powered vehicles (HPV's) waarmee tegenwoordig tijdens wedstrijden makkelijk 80 kilometer per uur wordt gereden, terwijl het wereldsnelheidsrecord voor die supergestroomlijnde fietsen sinds vorig jaar net boven de 110 km/u ligt.

Deze wedstrijd-HPV's zijn meestal onbruikbaar voor het normale verkeer omdat de berijders vaak grote moeilijkheden hebben met wegrijden en afstappen. Niet zelden wordt de gestroomlijnde kunststof kap voor vertrek met tape door helpers van buiten dichtgeplakt. Ooit is het gebeurd dat een berijder tijdens een wedstrijd door zuurstofgebrek in onmacht raakte en omviel.

Dat zal de berijder van de prijswinnende Alleweder niet overkomen, want die zit gewoon met zijn hoofd buiten. Tegen regen wordt er een dakje bijgeleverd. Het oorspronkelijke ontwerp was zeven jaar geleden het eindexamenwerkstuk van HTS-student Bart Verhees. Hij ontwierp de frameloze, zelfdragende carrosserie en de onafhankelijk geveerde wielen (McPherson wielophanging).

Constructeurs van het Drontense bedrijf Flevobike, leverancier van de bestverkochte Nederlandse ligfiets, hebben vorig jaar de fiets opnieuw ontworpen en een ontwerp gemaakt voor massafabricage. Voorlopig is de fiets leverbaar als bouwpakket. De koper krijgt voor 2480 gulden alle onderdelen en voor de carrosserie het benodigde aluminiumplaat. De plaatdelen moeten worden uitgeknipt, gebogen en aan elkaar worden verpopnageld. De bouw van de fiets lijkt op die van een vliegtuig en schijnt niet moeilijk te zijn.

De prijs werd uitgereikt tijdens een symposium over human powered vehicles aan de Technische Universiteit Eindhoven door de studievereniging Simon Stevin. Tijdens het symposium liet ir. A. Welleman, bij het Masterplan Fiets betrokken beleidsambtenaar van het ministerie van verkeer en waterstaat, doorschemeren dat een massale verschijning van deze gestroomlijnde twee- en driewielers op de Nederlandse wegen praktisch gezien een probleem is voor de overheid en wellicht ook voor overige verkeersdeelnemers. Welleman wees op de mogelijke gevaren van de HPV-fiets en maakte een vergelijking met de brommer.

Maar theoretisch gezien past de HPV volgens Welleman echter prima in de beleidsplannen om het autoverkeer vooral voor de korte afstanden terug te dringen. “De HPV is waarschijnlijk vooral geschikt voor het woon-werkverkeer van 18- tot 40-jarigen. Bedrijven krijgen daarvoor een fitte werknemer met laag ziekteverzuim en vaste aankomsttijden omdat ze niet in de file staan. Daartegenover moet het bedrijf douchegelegenheid bieden en een onkostenvergoeding.”