Schotsgeruite billentikkers; De mode van Frank Govers

Het circus, de saloon, de revue: Frank Govers put inspiratie uit vele bronnen. De couturier gaf zijn nieuwe voorjaars- en zomercollectie de titel "Echo's from the past' en verschafte zich daarmee een perfect alibi om naar hartelust te kunnen grasduinen in de modegeschiedenis. Afgelopen zaterdag was zijn show te zien in het Amsterdamse Okura Hotel.

Modeshows: Frans Molenaar, "Fashions for today and tomorrow', ma 22 mrt, 15u30. Frank Govers "Echo's from the past', ma 29 maart 15u30. Paleis Lange Voorhout, Lange Voorhout 17, Den Haag. Inl en reserveren 070-3381211.

,Hooggeëerd publiek! ... Op de roffelende tonen van circusmuziek paraderen mannequins in schotsgeruite billentikkers met zwaaiende staf over de catwalk. Onder de jasslippen dragen de modellen nauwsluitende rokken die vanaf de knie in plooien uitwaaieren. De stijfwitte boorden zijn gesloten met een ruim geknoopte felgekleurde strik. Het circus is maar een van vele inspiratiebronnen van couturier Frank Govers, die afgelopen zaterdag in het Amsterdamse Okura Hotel zijn barokke voorjaars- en zomercollectie in een letterlijk wervelende modeshow presenteerde.

De wiegende heupgang van de modellen deed de metersbrede zijden rokken ruisen. Hoe Govers erbij komt dat zijn ontwerpen sober van lijn zijn en dat hij de prognoses van trendvoorspelster Lidewij Edelkoort “goed in zijn oren heeft geknoopt”, is mij een raadsel. Milieubewust kunnen de intense kleuren en het overdadig gebruik van stoffen nauwelijks genoemd worden. Duurzaam is de chiffonzijde, het damast, de mousseline wel degelijk.

Maar het gros van de ontwerpen is, zoals te doen gebruikelijk bij haute couture, voor eenmalig gebruik. Te opvallend om een tweede, laat staan derde keer in te verschijnen. Van een sluik, natuurlijk silhouet is al evenmin sprake. Met nauwsluitende lijfjes tot op de heupen en daaronder ballonrokken en veelkleurige petticoats accentueert de couturier het vrouwelijk zandlopermodel zoals weinig andere mode-ontwerpers op dit moment doen. Wie niet beschikt over de begerenswaardige slanke taille is bijna genoodzaakt zich te verlaten op het hulpstuk dat Scarlet O'Hara zo verfoeide: het strak aan te snoeren corset. "Echo's from the Past', gaf Govers als titel mee aan de collectie. Een perfect alibi om naar hartelust te grasduinen in de modegeschiedenis. Geruite strokenrokken van ruwe zijde, zwart gebiesde jasjes met borduurwerk op de halslijn en aan de manchetten roepen het beeld op van donkere rokerige saloons. Charlestonjurken - zonder taille - afgezet met rijen dansende kralen halen de twintiger jaren terug. Suikerzoete rozendessins voor avondjurken en kapsels met pijpekrullen worden afgewisseld met stoere paardrijbroeken - al dan niet met aansluitende lijfjes - van soepel suede, of juist stijf gepailletteerd. Flower power ontbreekt niet. Pirouette-draaiende mannequins gehuld in luchtige, semi-transparante stoffen met drukke bloemenprints en even fleurige hoofddoeken lijken rechtstreeks weggelopen uit de Times-modereportage "Flowers of a nation's youth'.

Al gesignaleerd in de collecties van buitenlandse couturiers en ook vertegenwoordigd bij Govers: de weinig elegante laat negentiende-eeuwse "Empire-stijl' met een dieprode jurk waarvan het geplooide rokgedeelte direct onder de borsten aangezet is. Heuplange, matglanzende damasten jasjes herinneren aan zwierige edellieden uit de hofhouding van Lodewijk de Veertiende. Stijf omgeslagen puntmanchetten en Napoleonsteken - de hoeden zijn van Marianne Jongkind - verwijzen wel heel nadrukkelijk naar een ver verleden. Op gilets en tops laat Govers geen millimeter stof onbedekt. Mat- en helderglanzende pailletten, in spotlights opflikkerende kraaltjes en glimmertjes in bloemenpatronen roepen reminiscenties op aan de overdadig gedecoreerde kledij waarmee adellijke jonkheren in vroeger eeuwen de dames èn heren trachtten te imponeren.

“Hier ziet men wat de schoonheidszin dier tijden, aan zijn ongestoorde drift overgelaten, wrocht,” schreef Huizinga in zijn Herfsttij der Middeleeuwen. “De grenzen van praal en schoonheid verflauwen.” Zó bont maakt Govers het niet. Maar hij ontwerpt, zoals we van hem gewend zijn, nog altijd kleding voor pronkzuchtige mensen.