Aardig gipsje

Net zoals overhemd, tennisshirt, bruidsjurk en onderbroek hoeft ook gipsverband niet meer wit te zijn. Net als de kledingstukken is het gipsverband bruikbaar voor identiteitsvorming of zelfs naamsbekendheid van bedrijven. Johnson & Johnson Medical BV, leverancier van roerend goed in de medische wereld, heeft in oktober het bedrukte kunststof gipsverband Flash-Cast op de markt gebracht. Daarmee zijn naast effen kleuren nu ook speciale motiefjes leverbaar op kunststof gipsverband.

De kleurtjes en patroontjes verdwijnen niet onder een laag gips. Gips komt aan dit immobilisatieverband niet meer te pas. De naam kunststof gipsverband is echter ingeburgerd en onuitroeibaar.

Na een fractuur krijgen de meeste patiënten eerst een week of twee ouderwets wit gips. Bij voorspoedige genezing wordt dat eerste gips na twee weken doorgezaagd en verwijderd. Bij de voorbereidingen voor vier tot acht weken loopgips kan het tegenwoordig gebeuren dat de modegevoelige gipsmeester met een waaier patroontje en kleurtjes komt aan-stappen.

“De mensen vinden het enig om te kiezen”, zegt manager public relations Ger Folmer van Johnson & Johnson. Ze memoreert de teleurstelling van haar eigen dochtertje met gebroken been dat in een ziekenhuis kwam waar het beertjesverband ontbrak.

Product manager Jan Keijzer: “In de Verenigde Staten waar dit verband eerder op de markt kwam is het waanzinnig populair. De ziekenhuizen lopen daar op ons voor omdat de patiënt er meer als consument wordt behandeld. In Nederland zijn ziekenhuizen waar veel kinderen patiënt zijn er als eerste mee begonnen.”

De meeste ziekenhuizen bieden keus uit een tiental kleuren en patronen. Keijzer: “Beertjes en andere dierfiguren zijn speciaal voor kinderen. Ouderen voelen vaak meer voor de zachte pasteltinten. In ons assortiment proberen we met een drietal actuele motieven het modebeeld te volgen.” De Amerikaanse produktfolder toont neon-kleuren, verband met camouflagevlekken en met de logo's van de beroemde baseball teams.

In Nederland zitten momenteel sneeuwpoppen en vallende skiërs in het modegevoelig assortiment. Veel bezoek aan de gipskamer na de krokusvakantie is verlate after-skate of après-ski. Keijzer: “Op het ogenblik is in de VS een patroon met de ninja turtles erg gewild. Misschien dat we dat naar Nederland halen.”

Exclusiviteit is ook mogelijk. Ziekenhuis de Tjongerschans in Heerenveen onderscheidt zich van andere Friese ziekenhuizen door als enige de Friese vlag te leveren. Ger Folmer: “Die hebben ze exclusief, voorzover die vlag exclusief is. Wij leveren dat verband aan niemand anders. Dat biedt ziekenhuizen de mogelijkheid om zich te onderscheiden. Ze zouden ook hun eigen logo op het verband kunnen laten printen. In het nieuwe zorgstelsel moet een ziekenhuis zich nu eenmaal afficheren.”