Dramatische daling van dividend VW

BONN, 17 MAART. Volkswagen, de grootste Europese autoproducent, zal wegens zijn dramatisch verslechterde resultaten het dividend over het afgelopen jaar met ruim drie kwart moeten verlagen tot twee mark per aandeel van 50 mark. Dat kost het concern 66 miljoen mark.

Dit heeft de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur, Ferdinand Piëch, gisteren in Volkswagens hoofdkwartier te Wolfsburg gezegd na een vergadering met de raad van commissarissen . Op de beurs in Frankfurt werd dit nieuws gisteren “desastreus” genoemd. Over 1991 - een topjaar, mede dankzij de Duitse eenwording en de enorme “autoboom” in Oost-Duitsland - kregen de 730.000 aandeelhouders nog 11 mark per aandeel. De eerste helft van 1992 bracht nog een winst van 282 miljoen mark. Dat zorgde ervoor dat er op een jaaromzet van 85,4 miljard ('91: 76,3) een winst van 147 miljoen ('91: 1.1 miljard) kon worden gemaakt. In 1992 is 9,2 (9,9) miljard geïnvesteerd, voor een belangrijk deel in kostenbesparende vernieuwingen. Tot eind '94 moeten wereldwijd 30.000 banen verdwijnen. In de loop van 1992 was al gebleken dat de Volkswagen, net als andere Duitse en Europese autofabrieken, qua produktiviteit en kosten duidelijk achter ligt bij de Japanse concurrentie. Volgens onbevestigde verhalen in Duitse media bleek zelfs dat Volkswagen bij sommige modellen per verkochte auto eenvoudig verlies maakte. Anders gezegd: dat het verlies op die modellen steeg naarmate meer auto's werden verkocht. Hoe spectaculair de ontwikkeling is blijkt ook daaruit dat bij Volkswagen intussen niet meer wordt ontkend wat het weekblad Der Spiegel al eerder meldde: over het eerste kwartaal van dit jaar moet op een verlies van ruim één miljard worden gerekend, het tweede kwartaal belooft niet beter te worden, ook in het tweede half jaar zullen werktijdverkortingen nodig zijn.

De van Audi afkomstige Piëch, die per 1 januari jongstleden Volkswagen-chef Carl Hahn is komen vervangen, kon gisteren ook melden dat VW een erkend harde saneerder heeft weggekocht bij General Motors (GM). Namelijk de 52-jarige Spanjaard Jose Ignacio Lopez de Arriortua - bijgenaamd “grootinquisiteur” - die tegen een jaarsalaris van 3 miljoen mark voor vijf jaar is aangetrokken. Om Lopez hebben GM en VW hard touwgetrokken, maandag zou bij GM in Detroit nog worden gevierd dat hij had besloten om te blijven. Zijn feestelijke toespraak was onder embargo al aan Amerikaanse kranten verstrekt.

Maar gisteren werd bekend dat hij met onmiddellijke ingang, en direct onder Piëch, lid van de raad van bestuur in Wolfsburg wordt, met als opdracht om Volkswagen gezond te saneren. In Duitse media heet het al dat VW's huidige tweede man, Daniel Goeudevert, binnenkort zal moeten vertrekken. Enkele andere leden van de VW-top zijn al overboord gezet of overgeplaatst, zo kwam Piëch gisteren melden.