Expansie in buitenland drukt winst Grolsch

Nederlanders dronken vorig jaar meer bier dan het jaar daarvoor. De consumptie steeg met circa 2 procent tot ruim 90 liter per hoofd van de bevolking. Het carnaval werd niet, zoals in 1991, verstoord door het uitbreken van de Golfoorlog en de voorzomer was uitzonderlijk goed. Heineken en Grolsch hebben daar vooral de eerste helft van vorig jaar van geprofiteerd.

Heineken verraste twee weken geleden analisten met een winststijging van 12,9 procent. Deze stijging werd overigens vooral bereikt door lagere rentelasten. Heineken heeft schulden versneld kunnen aflossen met de opbrengst (101 miljoen gulden) van de verkoop van een stuk grond in Singapore. Analisten verwachten dat Grolsch, dat morgen met jaarcijfers komt, een veel minder grote winstgroei zal laten zien. De voorspellingen liggen tussen de drie en zeven procent winstgroei.

M. de Weert, analist bij Pierson, Heldring & Pierson, verwacht dat de bierbrouwer uit Twente een winst van 14,25 gulden per aandeel zal bekendmaken. Een stijging van 3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, terwijl de brouwer in de periode 1987-1991 een gemiddelde winstgroei van 13,5 procent behaalde.

Volgens De Weert zit Grolsch in een overgangsfase: het bedrijf in Groenlo heeft zich de afgelopen jaren van een regionale brouwer ontwikkeld tot een op Noord-Europa gerichte leverancier van merkbieren in de hogere marktsegmenten. Door overnames in Duitsland (Wicküler) en Groot-Brittannië (Ruddles) is de derde brouwer van Nederland steeds minder afhankelijk geworden van de Nederlandse markt. Vorig jaar werd slechts de helft van de omzet op de thuismarkt behaalt.

“Grolsch heeft pech. Juist nu het in andere landen Noordeuropese landen actief is geworden, stagneert de economische groei daar”, aldus De Weert. Verder is Grolsch nog bezig met de reorganisatie van de Duitse brouwerij, die pas in de loop van 1994 zal zal bijdragen aan de winst. “Bovendien ondervindt Grolsch last van het lagere pond sterling”, zegt H. Smit, analist bij CLN Oyens & Van Eeghen.

De strategie van Grolsch - het uitbreiden de familie premiumbiermerken in Noord-Europa - vinden analisten op zich een goede keus. Zij verwachten dat de brouwer volgend jaar of in elk geval in 1994 weer een winstgroei zal tonen van rond de tien procent. Het aandeel Grolsch noteerde vanmorgen onveranderd 213 gulden.