Borsumij onttrekt zich aan elektronica-malaise

De koers van Borsumij Wehry is de afgelopen vijf maanden met ruim 50 procent gestegen van 47 gulden eind oktober tot 70,70 gulden vanmorgen. Een belangrijk deel van deze koersstijging was het gevolg van de mededeling die de directie drie weken geleden deed. Het Haagse groothandelsconcern, dat morgen met definitieve jaarcijfer komt, verraste analisten met het bericht dat de winst over 1992 hoger zou uitvallen dan aanvankelijk werd verwacht.

Borsumij boekte vorig jaar een netto winst van circa 35 miljoen gulden (8,36 gulden per aandeel), terwijl in augustus 1992 nog uitgegaan werd van een winst van 30 miljoen gulden. In 1991 maakte Borsumij 10,9 miljoen gulden winst. Het resultaat werd dat jaar gedrukt door een buitengewone last van 19,4 miljoen gulden. Dat geld is gebruikt om de sectoren consumentenelektronica, foto- en kantoorapparatuur te herstructureren. Volgens analist F. Hols van H. Albert de Bary/Deutsche Bank plukt Borsumij nu de vruchten van deze reorganisaties.

Niet alleen de hogere winst stemde beleggers gunstig, ook de versnelde acquisitie van handelshuis Ceteco (detailhandel in duurzame consumentenprodukten in Latijns-Amerika) van transport-en tankopslagconcern Van Ommeren werd positief ontvangen. Deze overname, die gefinancierd is uit de cash flow, zal volgens Borsumij dit jaar al bijdragen aan een stijging van de winst per aandeel. Ceteco heeft Borsumij gebracht wat het Van Ommeren niet bracht: geografische risicospreiding.

Behalve Ceteco kocht Borsumij vorig jaar Edelman, een groothandel in planten en interieurdecoratie. Deze wereldmarktleider op het gebied van cactussen heeft volgens Hols ook bijgedragen aan de winstgroei.

De internationale handelsonderneming, die 46 procent van de omzet in Nederland en 42 procent in de rest van Europa behaalt, lijkt nauwelijks te lijden onder de tegenzittende conjunctuur in Europa. In tegenstelling tot de producenten van consumentenelektronica en kantoorapparatuur weet het groothandelshuis winst te maken op deze markten die goed zijn voor ruim 30 procent van de omzet.

“Borsumij kan zich onttrekken aan de concurrentieslag tussen de fabrikanten van consumentenelektronica omdat een groothandel als Fodor in Nederland een positie heeft waar de producenten niet omheen kunnen”, aldus Hols. Bij een andere beursgenoteerde handelsonderneming Hagemeyer is sprake van een vergelijkbaar fenomeen. Hagemeyer heeft de winkelketen Allwave verkocht, maar de groothandelsactiviteiten op op dat terrein juist behouden.

“Bovendien vertegenwoordigt Borsumij sterke merken als Akai, Fuji en Olympus die ondanks het gedaalde consumentenvertrouwen goed in de markt liggen,” zegt Hols. Het zijn juist de C-merken zoals Sharp die het onderspit delven in de huidige concurrentiestrijd. “De prijzen van de apparatuur van A-merken zijn tegenwoordig zo laag dat de consument eerder voor zo'n merk kiest.” Borsumij heeft vorig jaar de verliesgevende Sharp-agenturen afgestoten.

Volgens Hols zal Borsumij de komende tijd kunnen profiteren van een verdere daling van de korte rente. De groothandel heeft in tegenstelling tot fabrikanten weinig kapitaal (lange rente) vastgelegd in vaste activa (produktiemiddelen), terwijl de voorraden en debiteuren gefinancierd worden met korte leningen.