Dasa wil contract Fokker openbreken

ROTTERDAM, 13 MAART. Het Duitse vliegtuigbouwconcern Deutsche Aerospace (DASA) heeft aan de Nederlandse overheid nieuwe eisen gesteld voor de overname van Fokker. Het PvdA-Kamerlid H. Vos meent dat nu opnieuw serieus moet worden overwogen of Fokker zelfstandig verder moet gaan.

Volgens betrouwbare bronnen bij het Duitse industriële conglomeraat Daimler Benz, het moederconcern van DASA, is een brief van DASA onderweg naar minister Andriessen (economische zaken). Vos, die voorzitter is van de Vaste Commissie voor economische zaken in de Tweede Kamer, zei gisteravond “dat opnieuw heel serieus naar het "stand alone scenario' voor Fokker moet worden gekeken, want we kunnen niet aan de gang blijven”.

De nieuwe eisen komen voor Den Haag als een verrassing. Andriessen ging ervan uit dat - na zijn akkoord van vorige maand - alleen juridische details de overname nog in de weg stonden.

DASA wil minder betalen voor het staatsaandeel in Fokker en voor de geplande emissie om het eigen vermogen van Fokker te versterken. Voorts wil DASA dat de overheid de kosten van de lopende reorganisatie bij Fokker voor haar rekening neemt. Ingewijden schatten die kosten op 100 tot 150 miljoen gulden.

Volgens Vos is het aantal ontslagen dat bij Fokker moet vallen - “waarbij het getal 3.000 wordt genoemd” - het moeilijkste punt in de onderhandelingen. DASA eist dat die afvloeiing wordt geregeld vóór de handtekeningen onder het overnamecontract worden gezet.

In totaal heeft DASA, volgens de bronnen bij Daimler Benz, nu nog 500 miljoen gulden over voor Fokker. Dat is 220 miljoen gulden minder dan de 720 miljoen waarover vorige maand een akkoord werd bereikt. Voor een emissie van ruim 13 miljoen nieuwe aandelen-Fokker zou DASA 37 gulden betalen, bij elkaar 397 miljoen gulden. DASA wil nu niet verder gaan dan maximaal 20 gulden per aandeel, zodat Fokker maar 265 miljoen gulden nieuw eigen vermogen krijgt. Het verschil van 132 miljoen gulden moet Andriessen bijbetalen, zo zou in de brief van DASA staan.

Niet bekend

Vos kon niet bevestigen dat er weer over de prijs van de Fokker-aandelen wordt onderhandeld, “maar het komt me niet vreemd voor”.

Het is niet de eerste keer dat DASA met verscherpte eisen komt. Vorig jaar oktober sloten DASA-topman Schrempp en Andriessen een overeenkomst, waarbij DASA 880 miljoen gulden zou betalen. Begin dit jaar verlaagde DASA echter de prijs tot ruim 700 miljoen met een beroep op de verslechterde markt. Andriessen ging vier weken geleden akkoord en begin deze week hadden de contracten moeten worden getekend, waarna Daimler Benz in een commissarissenvergadering op 1 april het definitieve groene licht zou geven.