Winstexplosie bij Renault, Volvo boekt recordverlies

PARIJS/STOCKHOLM, 12 MAART. De netto winst van het Franse auto- en vrachtwagenconcern Renault is vorig jaar met 84 procent gestegen tot 5,68 miljard franc (1,87 miljard gulden). Het Zweedse autoconcern Volvo, partner van Renault, leed een recordverlies van 3,3 miljard kroon (795 miljoen gulden).

De winstexplosie bij Renault werd veroorzaakt door de introductie van nieuwe auto's, zo zei topman Louis Schweitzer gisteren. De winst had nog veel hoger kunnen zijn als de deelneming in de Zweedse autofabrikant Volvo niet een verlies had opgeleverd van 1,38 miljard franc (415 miljoen gulden). Ook het verlies van vrachtwagenleverancier RVI van 1,62 miljard franc (490 miljoen gulden) drukte het uiteindelijke resultaat. De onrust op de valutamarkt was goed voor een last van 600 miljoen franc (181 miljoen).

De omzet steeg ondanks de stagnatie van de Europese markt met 8,1 procent tot 179,4 miljard franc. Het marktaandeel van de Franse autofabriek in Europa steeg van 10 naar 10,6 procent. Op de Franse thuismarkt klom het marktaandeel van 26,8 procent naar 29,5 procent.

Topman Schweitzer voorziet voor 1993 echter een winstdaling, gezien de verwachting dat de Europese automarkt met ongeveer 10 procent zal krimpen. Schweitzer voorspelde wel herstel bij Volvo, dat vorig jaar een recordverlies leed van 3,3 miljard kroon (795 miljoen gulden). In 1991 was er nog een winst van 1,1 miljard kroon.

Volvo halveert het dividend van 15,50 naar 7,75 kroon per aandeel. Het is de eerste didvidend-verlaging sinds de oprichting van Volvo in de jaren dertig.Volvo was 1,45 miljard kroon kwijt aan herstructureringskosten, onder meer wegens de sluiting van fabrieken in Kalmar en Uddevalla. De koersdaling van de Zweedse kroon leverde een strop op van 650 miljoen kroon. Vorig jaar daalde het aantal werknemers bij Volvo met 3.800 tot 60.115. (AFP, Reuter, ANP)