Achnaton Nasser Gemeente galerie/museum ...

Achnaton Nasser Gemeente galerie/museum Aemstelle, Amsterdamseweg 441, Amstelveen. T/m 28 maart. Ma t/m vr 14-17 uur. Prijzen ƒ 480 tot ƒ 3600.

Aegide Rings Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Sarphatistraat 112, Amsterdam. T/m 21 maart. Ma t/m vr 12-17 uur. Prijzen in overleg met de kunstenaar.

Guillaume Bijl Lumen Travo, Paulus Potterstraat 38, Amsterdam. T/m 1 april. Wo t/m zo 13-18 uur. Prijzen ƒ 4500 tot ƒ 33000.

Achnaton Nasser

"Haring voor de Sjeikh Kameel voor Rembrandt' is de titel van een bijzondere tentoonstelling van ongeveer dertig tekeningen van Achnaton Wahib M. Nasser (Qena, Egypte 1952) Volgens een korte biografie heeft hij een opmerkelijke levensloop achter de rug die de veelzijdigheid en kwaliteit van zijn werk enigszins verklaart. Zo heeft hij enkele jaren de lay out verzorgd voor het dagblad Al-Messa, werkte hij aan de culturele editie van het vermaarde dagblad Al-Ahram en verzorgde hij de vormgeving van een project "family future' in Egypte. Voordat hij de Rijksakademie in Amsterdam doorliep, bezocht hij kunstopleidingen in Alexandrië, Kairo en Saloniki. Nu heeft hij een atelier in Amstelveen.

Nassers oeuvre is uitzonderlijk omdat hij niet schroomt om zijn tekentalent en veelzijdigheid te tonen. Hij trekt alle registers open. Van poëtische tekeningen met zachte, onbestemde houtskoollijnen waarin geen verschil lijkt te bestaan tussen mens, droom en boom en waarin niets met vaste voet op de aarde staat, tot een harde aanklacht tegen het besnijden van vrouwen. Een bloedende naakte vrouw met oosterse slofjes en een fundamentele griezel delen hetzelfde vel papier. In meerdere tekeningen legt hij taboes in de Arabische wereld bloot of vermengt hij grappige culturele verschillen met zoals in de tekening "Salaam Aleikum' waarop een traditioneel geklede Arabier de potloodventer uithangt in het aangezicht van drie in klederdracht gestoken Hollandse meiden van wie er één overigens donker is; dit alles tegen een achtergrond van gehalveerde haringen. Ook een helder glas Hollands bier met Arabisch schrift werkt op de lachspieren. Een eskimo met een louche kop een een t-shirt met "Keep on whaling' en een vaardig portret met Michael Jackson lijken uit de toon te vallen. Maar daar lijkt Nasser ook op uit te zijn. Een verrijking van de Nederlandse kunstwereld, die Nasser.

Gemeente galerie/museum Aemstelle, Amsterdamseweg 441, Amstelveen. T/m 28 maart. Ma t/m vr 14-17 uur. Prijzen ƒ 480 tot ƒ 3600.

Aegide Rings

"Als ik stofzuig rust ik niet voordat al het stof weg is.' Zo illustreert Aegide Rings (1961) zijn hang naar perfectionisme. In het nieuwe gebouw van de Amsterdamse Rijksakademie aan de Sarphatistraat presenteert Rings zijn boek "STA' en enkele fotowerken. Hij heeft er bijna twee jaar intensief aan gewerkt en dat zie je er aan af. Het boek is langwerpig en gemaakt in een oplage van slechts 25 exemplaren. Ieder exemplaar is ingenieus bevestigd in een omslag van twee zwart ebbenhouten planken die in elkaar scharnieren. In een speciaal vervaardigde langgerekte vitrine liggen er enkele opengeslagen.

Rings fotografeerde op IJsland landschappen die nu in series van vier opnamen naast elkaar perfect staan afgedrukt op een gelige papiersoort met een hechte structuur. Het papier voor zijn boek met "panorama heliogravures' liet hij speciaal maken. Alle in de handel verkrijgbare soorten waren volgens Rings ongeschikt.

Het IJslandse natuurschoon staat als kaal en ruig te boek, maar op de heliogravures van Rings doet het zich uiterst zacht en verfijnd voor. Er hoefde bij het drukken geen raster aan te pas te komen; de foto is in een koperen plaat geëtst en op het speciale papier afgedrukt. Zelfs een blinde kan met zijn vingertoppen op deze afdrukken van IJsland genieten.

Elke serie van vier gravures draagt de titel van de locatie: "Blaskogaheide' bijvoorbeeld en "Landmannalauger' Op de achterzijde is een lange poëtische tekstregel van Rings afgedrukt, in een romeinse kapitaal zonder spaties. De regel begint met: "Schokkendtirranise- rendegedachtentrillenachteloos- ophetzwetendelichaamvolverwerk- tevoorgevoelens...' Telkens bij het omslaan van de pagina's wordt de gedachtenstroom even onderbroken door de foto's, "zoals dat ook gebeurt tijdens een wandeling', aldus Rings.

Aan drie verschillende wanden van een hal heeft Rings drie sterk uitvergrote foto's van een gipskop van Michelangelo bevestigd. Ze zijn zo opgehangen, dat de kop naar een zelfde punt naar buiten staart. De kop - waarvan de ogen overigens gesloten zijn - is ongetwijfeld ooit door oud-studenten veelvuldig nagetekend. Zo vormen deze foto's wellicht een metafoor voor het leven op een academie.

Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Sarphatistraat 112, Amsterdam. T/m 21 maart. Ma t/m vr 12-17 uur. Prijzen in overleg met de kunstenaar.

Guillaume Bijl

Aanvankelijk zou galerie Lumen Travo een solo-expositie inrichten met werk van Guillaume Bijl maar volgens galeriehoudster Martian van Tilborg vond de kunstenaar dat "overexposure'. Bijl achtte zijn landgenoten Frank F. Castelyns en Michel François geschikte mede-exposanten en daarmee is het een mooi Belgisch onderonsje beworden waarin Bijl de toon aangeeft.

Bijl heeft zijn reputatie te danken aan de complete inrichtingen van winkels, partijbureaus of congreszalen die hij zonder enige vorm van commentaar in museum of galerie stalde. Zo legde hij de nadruk op de verscholen esthetiek van alledaagse onartistieke locaties. Bijls recente werk, dat op velen een hoogst actuele indruk maakt, lijkt op ontroering uit te zijn. Vooral in zijn grootste werk "Composition Trouvée' - zo zijn ze trouwens allemaal getiteld - is dat het geval. De opstelling lijkt rechtstreeks uit de etalage van een Vlaamse curiosawinkel afkomstig te zijn. Rond een telefoontoestel op een zuil is van alles uitgestald; een pop met een kimono, een boedddhabeeld, een fles champagne en een Chinees kunstwerkje waarop de afgebeelde takken vogelveertjes blijken te zijn. Een andere "Composition Trouvée' is simpeler; een laag tafeltje met een partij quartz-horloges zoals die wel op straat wordt aangeboden is opgesteld tegen een muur waartegen bij wijze van wandklok een reuzehorloge hangt, het enige uurwerk met de juiste tijd.

Het aardigste op de tentoonstelling is een chemische muggenvanger die in een afgesloten perspex kastje staat opgesteld op een piëdestal. Een bordje met gouden letters meldt: "Bestaat in andere tinten'.

Lumen Travo, Paulus Potterstraat 38, Amsterdam. T/m 1 april. Wo t/m zo 13-18 uur. Prijzen ƒ 4500 tot ƒ 33000.