Bestuur AKO-prijs breekt met sponsor

AMSTERDAM, 11 MAART. Het bestuur van de Stichting AKO Literatuurprijs wil niet langer samenwerken met de directie van de boekhandelketen AKO, de sponsor van de prijs. Het bestuur heeft besloten een nieuwe stichting op te richten die een vergelijkbare prijs zal uitreiken.

Die nieuwe prijs zou met 100.000 gulden twee keer zo groot moeten zijn als de huidige. Het bestuur is inmiddels op zoek naar een nieuwe sponsor. Het heeft verschillende ondernemingen een vertrouwelijk voorstel gedaan om de financiering, begroot op 325.000 gulden per jaar, voor een periode van ten minste vijf jaar over te nemen.

De AKO is het niet eens met het besluit van het stichtingsbestuur de prijs los te koppelen van de boekhandelketen. AKO-directeur A.G.J.M. Dreesman wil op korte termijn een nieuw bestuur benoemen dat de organisatie van de AKO-prijs 1994 ter hand neemt. “Wij zorgen ervoor dat de AKO Literatuurprijs via de gelijknamige stichting in volle kracht en met verve blijft bestaan.”

Het huidige stichtingsbestuur, dat meteen na de uitreiking van de AKO-prijs 1993 op 11 mei aftreedt, is ervan overtuigd dat de nieuwe prijs door de pers en het publiek zal worden herkend als een voortzetting van de AKO-prijs.

Oorzaak van de zorgvuldig geheimgehouden breuk tussen het bestuur van de Stichting AKO Literatuurprijs en de AKO, is volgens het bestuur een langdurige crisis binnen het Audax-concern waarvan de AKO-keten deel uitmaakt. Van de zeven bestuurders en directeuren die naast de directeur-eigenaar de top van dit concern vormden, zijn er in een half jaar tijd zes vertrokken. Het bestuur van de AKO-prijs vindt dat dit een verantwoord beheer van de prijs onmogelijk maakt. Een van de vertrokken topmensen van het concern is Paul Kleyngeld, de vroegere AKO-directeur en initiatiefnemer van de prijs. Hij heeft zich inmiddels achter de nieuwe prijs gesteld.