Marktaandeel Tulip in '91 gedaald

AMSTERDAM, 10 MAART. Tulip heeft vorig jaar 23 procent minder pc's verkocht dan in 1991. In eigen land daalde het marktaandeel van de Nederlandse pc-fabrikant van 14 tot 10,9 procent, terwijl de Europese inbreng verschrompelde van 1,4 tot 1 procent. Dat blijkt uit cijfers van Dataquest, het toonaangevende marktonderzoeksbureau voor de elektronica-industrie.

Gemeten in aantallen moest Tulip vooral in de export een veer laten. Volgens de Britse onderzoekers verkocht het concern in Europa vorig jaar 94.000 computers tegen 117.000 in 1991; een daling van 25 procent. Op de ranglijst zakte Tulip daardoor van de 15e naar de 18e plaats. De eerste plaats was voor Commodore met een marktaandeel van 12,1 procent, gevolgd door IBM (12 procent), Apple (7,2 procent), Compaq (6,7 procent) en Olivetti (5,2 procent).

In Nederland daalde de verkoop van Tulip-pc's van 70.000 tot 58.000, een terugval van 21 procent. Marktleider is IBM met 12,4 procent, vóór Tulip (10,9 procent), Commodore (10 procent), Compaq (8,3 procent) en Apple (5,7 procent). Volgens Dataquest zijn er in ons land vorig jaar 533.000 pc's verkocht tegen 503.000 het jaar daarvoor.

Tulip had vorig jaar sterk te lijden onder de prijserosie op de pc-markt. De prijzen daalden gemiddeld met 50 procent. Grote fabrikanten verweerden zich daar met succes tegen door middel van de introductie van “klonenkillers”; goedkope pc's onder een ander label. Zo bewerkt IBM de markt met eigen pc's onder het Ambra-label, terwijl Compac goedkope computers verkoopt onder de naam Prolinea.

Vooral de erosie van het marktaandeel in Europa vormt voor Tulip een zware tegenslag. Tulip heeft de afgelopen jaren miljoenen guldens geïnvesteerd in de opbouw van een Europees distributienetwerk. Niettemin heeft het marktaandeel in Europa de 2,5 procent nooit overtroffen. Halverwege 1991 liet directeur/oprichter Franz Hetzenauer de verzamelde Europese automatiseringspers nog weten dat Tulip binnen enkele jaren deel zou gaan behoren tot de zes grootste pc-leveranciers in Europa. Om dat te bereiken moest de onderneming volgens de topman de komende jaren twee keer zo hard groeien als de markt.

Als gevolg van tegenvallende ontwikkelingen op de Europese pc-markt maakte Tulip in oktober 1992 bekend dat in Nederland 90 van de 420 arbeidsplaatsen veroren zouden gaan. Met de reorganisatie is een bedrag gemoeid van f 10 miljoen aan voorzieningen. Voor 1992 verwacht de directie voor 1992 een “beduidend verlies”.