3DO wil naar beurs Wall Street

De Amerikaanse onderneming 3DO, die nog dit jaar met een interactief speelapparaat op de markt komt en een concurrent van de door Philips geïntroduceerde CD-I-speler kan worden, wil met zijn aandelen naar de beurs van New York.

De onderneming van de “whiz-kid” en ondernemer Trip Hawkins wil 2,2 miljoen aandelen plaatsen tegen een prijs van tussen de tien en twaalf dollar per aandeel.

De in Californië gevestigde 3DO is momenteel bezig met de ontwikkeling van een speler die gebruik kan maken van beeld, geluid, tekst en data. Daarmee lijkt het apparaat op de CD-I-speler van Philips, die sinds vorig jaar in de Nederlandse winkels ligt. Ook in de VS worden de CD-I-machines verkocht. Het 3DO-apparaat wordt aangesloten op een tv-toestel en zal omgerekend ongeveer 1300 gulden kosten. De 3DO-machines zullen waarschijnlijk in het najaar verkrijgbaar zijn in de winkels.

Hoewel beleggers op Wall Street erg huiverig zijn voor het kopen van aandelen in een onderneming die nog geen produkt van de band heeft laten rollen, hoopt topman Hawkins toch voldoende investeerders over de streep te trekken door de steun van verschillende grote bedrijven uit de amusements- en consumentenelektronicahoek. 3DO krijgt krachtige steun van uitgever Time-Warner, AT&T en 's werelds grootste elektronicaproducent, jet Japanse Matsushita. Hawkins, ook eigenaar van de computerspelletjesfabrikant Electronic Arts, bezit nog twintig procent van 3DO. Electronic Arts is de grootste computerspelletjesmaker ter wereld.

Hawkins denkt dat de markt voor interactieve spelers vele miljarden dollars groot is. De consumenten roepen kennelijk om nieuwe spullen waarmee vooral thuis gespeeld kan worden. De activiteiten van Philips, die als eerste een interactieve machine probeert te exploiteren, zijn, zo vindt hij, niet voldoende om de markt tot ontwikkeling te brengen. “De interactieve mediamarkt kan niet door een onderneming alleen worden opgezet”, zegt Hawkins.

Door de geplande introductie van de 3DO-speler wordt de concurrentie op de interactieve markt weer wat groter. Naast Philips is het Amerikaanse Tandy met een soort CD-I-speler in de winkel verschenen. Ook Commodore heeft een interactieve versie. De apparaten kunnen geen gebruik maken van elkaars software. Daardoor lijkt er ook op de interactieve markt een strijd om de speelstandaard te ontstaan. In het begin van de jaren tachtig werd door Philips, Sony en Matsushita lang gevochten om de standaard voor de videorecorder.