VNU stelt publikatie jaarcijfers maand uit

HAARLEM, 9 MAART. Uitgeverij VNU heeft de publikatie van de jaarcijfers van 1992 uitgesteld tot eind maart of begin april. Analisten nemen aan dat de vertraging verband houdt met de verkoop van het meerderheidsbelang van de grafische divisie. De verkoop van de vier drukkerijen (KSO, NDI, Rotagravure Etten en Smeets Offset) is bijna rond waardoor de financiële cijfers er heel anders uit komen te zien. Om die reden is de jaarvergadering van 9 maart vooruit geschoven.

Als eventuele koper voor de drukkerijen wordt het Amerikaanse concern Donnelley getipt. Dat bedrijf is sinds een paar jaar actief op de Europese markt. De verkoop van een gedeelte van de grafische divisie - aangenomen wordt dat VNU een belang van veertig procent zelf wil houden - past in het streven van de Haarlemse uitgever zich in de toekomst uitsluitend bezig te houden met uitgeefactiviteiten. Het genvesteerde vermogen in de drukkerijen bedraagt op dit moment nog ongeveer 300 miljoen gulden.

De bedrijfsresultaten over de eerste helft van 1992 van VNU waren beter dan verwacht door ondermeer een hogere bijdrage aan de winst van RTL 4. Met een oplage van 750.000 exemplaren van regionale kranten beweegt de uitgeverij zich met een aandeel van zestien procent tevens op de dagbladmarkt. Op het gebied van publiekstijdschriften is VNU zowel in Nederland als België marktleider. Hoewel de advertentieinkomsten in die sector met tien procent zijn teruggelopen was het totale resultaat van de tijdschriften-divisie in de eerste helft van 1992 toch beter dan het jaar daarvoor. Als voornaamste redenen daarvoor ziet VNU de lagere prijzen voor papier en doorgevoerde bezuinigingen.

VNU heeft recentelijk twee acquisities gedaan in België. In januari nam men de Antwerpse uitgeverij Perexma over. Perexma geeft de bladen TV Ekspress en Teve-Blad uit. In maart lijfde VNU uitgeverij The Press in, ondermeer uitgever van het populaire Vlaamse televisieblad Humo. Daardoor is de omzet van VNU in België gestegen van 113 tot 304 miljoen gulden. Op het gebied van Vlaamse vrouwen- en televisiebladen is het bedrijf marktleider in België. Door de aankopen heeft VNU tevens zijn belang in de Vlaamse commerciële televisiezender VTM uitgebreid tot 33 procent en is daarmee de grootste aandeelhouder. In verband met de kritiek op de hoogte van dit percentage zal VNU het uiteindelijke belang in VTM beperken. Met de acquisities in België is naar schatting een bedrag van 150 miljoen gulden gemoeid.