"Artsen moeten cadeaus van industrie weigeren'

ROTTERDAM, 9 MAART. Staatssecretaris Simons (volksgezondheid) wil een einde maken aan het gebruik van de farmaceutisch industrie om huisartsen, specialisten en apothekers met behulp van cadeaus en reizen tot het voorschrijven van bepaalde geneesmiddelen te bewegen.

Hij zal de betreffende Europese Richtlijn omzetten in een ook voor Nederland geldend verbod, zo kondigt hij aan in het vandaag verschenen nummer van FNV-Magazine.

Nederland zou jaarlijks 2,8 miljard gulden kwijt zijn aan geneesmiddelen als iedereen bereid was zelf het medicijn bij de fabriek af te halen. Nu blijkt echter dat als de gewenste geneesmiddelen eenmaal in huis zijn er in totaal vier miljard gulden voor is betaald.

Voor de distributie door de groothandel moet de consument gemiddeld 11,6 procent en voor de apotheker nog eens 24,6 procent van het bedrag dat hij op de toonbank legt betalen. Maar de industrie zelf besteedt ook aanzienlijke bedragen om de bijna achtduizend geregistreerde geneesmiddelen aan de man te brengen. Voor de marketing brengt zij de consument gemiddeld 5,8 procent van de uiteindelijke prijs in rekening. En dan is er nog de post "wetenschappelijke informatie', goed voor 7,3 procent van het bedrag dat de consument voor zijn medicijn betaalt.

Voor marketing wordt zo'n 230 miljoen gulden en voor "wetenschappelijke informatie' ongeveer 290 mijoen gulden uitgegeven. En een groot deel van dat geld wordt besteed aan zaken die in strijd zijn met de vorig jaar aanvaarde Europese Richtlijn inzake reclame voor geneesmiddelen die zegt dat “het verboden is in het kader van de bevordering van de verkoop van geneesmiddelen premies of voordelen in geld of natura aan te bieden, tenzij deze een geringe waarde hebben”, zo meldt deze week FNV-Magazine.

Want dat geld wordt besteed aan huisartsen, medisch specialisten en apothekers die door de industrie er krachtig op worden gewezen dat de eigen geneesmiddelen bijzonder goed zijn. Want het uitdragen van de "wetenschappelijke informatie' wordt door de industrie ruim geïnterpreteerd. Op kosten van de industrie samen met een partner naar verre oorden reizen om daar in een vederlicht programma wat informatie te krijgen over een ziektebeeld en "het' produkt is voor menig huisarts of specialist bijna gemeengoed. Talrijk zijn de soms concurrerende aanbiedingen waaruit kan worden gekozen. En soms wordt ook dichter bij huis gebleven. Zo kregen de artsen niet zo lang geleden de uitnodiging deel te nemen aan golfdag in Nijmegen, aldus FNV Magazine dat citeert uit de uitnodiging van Beecham. “Beginnende golfers kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan een heuse Golfclinic, waarbij u, onder de deskundige begeleiding van golfprofessionals, de grondbegionselen on de knie krijgen. Naast alle sportieve activiteiten vindt er die dag ook nog een beknopt wetenschappelijk programma plaats. Hierbij besteden wij achtereenvolgens aan de behandeling van maagzuurgerelateerde klachten met Aciflux en Targamet Bruis...”

En dan is er nog het gebruik dat de industrie maakt van de huisarts en specialist voor het verdere onderzoek. Nadat het middel is voor een bepaalde indicatie op de markt is gekomen is er de industrie veel aan gelegen om het medicijn voor meer aandoeningen gendiceerd te krijgen. Dus wordt artsen gevraagd het middel voor een breder indicatiegebied voor te schrijven en de uitwerking ervan in de gaten te houden.

Simons: “Ik vind dat artsen cadeaus van de farmaceutische industrie moeten weigeren. Zeker als het gaat om zaken van enige waarde. Kennelijk heeft deze vorm van promotie resultaat, anders zou de industrie er al lang mee zijn opgehouden.”