Verlies Lufthansa zwelt verder aan

Ondanks recordomzetten en een bezettingsgraad die nog nooit zo hoog geweest is, komt de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa steeds dieper in de rode cijfers te zitten.

De oorzaak daarvan ligt in de prijzenslag in de luchtvaart, zo heeft Lufthansa-bestuurslid Adrian von Dörnberg verklaard. Over 1992 boekte Lufthansa een verlies van 1,2 miljard mark (1,4 miljard gulden).

Het fenomeen van een aanzwellend concernverlies bij een toenemend aantal passagiers noemde Von Dörnberg een “dramatische ontwikkeling”. De reizigersgroei bemoeilijkt Lufthansa het nemen van kostenbesparende maatregelen. Deze sombere geluiden waren gisteren te horen op de internationale toeristenbeurs in Berlijn. Hij vroeg aan het aanwezige zakelijke publiek om het verlies van Lufthansa niet nog verder te vergroten en op die wijze de financiële mogelijkheden van de vliegmaatschappij uit te hollen. Zo boekt een groeiend aantal bedrijven voor hun werknemers uitsluitend nog tickets in de toeristenklasse.

Uit zijn opmerkingen blijkt dat ook bij Lufthansa het water tot de lippen is gestegen en dat men zich daar grote zorgen maakt. In de VS heeft de tarievenoorlog, die daar eerder uitbrak dan in Europa, inmiddels diverse slachtoffers gemaakt in de luchtvaartindustrie.

Von Dörnberg riep tevens de ministerraad van de Europese Gemeenschap op de “concurrentievervalsing binnen de EG” te beëindigen. Als voorbeeld noemde hij de afspraak tussen Groot-Brittannië en de VS met betrekking tot de luchthaven London-Heathrow, waardoor Lufthansa's grootste concurrent, British Airways - een van de weinige luchtvaartmaatschappijen die nog winst maken - op de markt voor transatlantische routes “droomprijzen” kan vragen, zo zei Von Dörnberg.