EVELINE CARELS OVER de doorgaande beat

“Het is net als met een relatie: je wilt ook niet de hele dag tegen een en dezelfde persoon aan kijken. Ik tenminste heb veel verschillende mensen om me heen nodig. Van al die mensen kan je weer iets anders leren.”

Drumster Eveline Carels (25) won in 1989 met One Track Charly, een band van conservatoriummuzikanten de Grote Prijs van Nederland en verliet daarna de opleiding om bij Candy Dulfer te gaan drummen. Nu speelt Carels voorlopig bij Loïs Lane. Daarnaast zit ze in Forbidden Fruit, een coverbandje dat andermans nummers speelt, en het naar haar genoemde kwintet Eveline & The Groove Movement, waar jazz en funk samen komen.

“Ik presenteer mezelf graag als zelfstandig muzikant, niet als "de drummer van die of die band'. Ik wil ook onder mijn eigen naam bekend worden zodat als ik ooit zelf een plaat ga maken, de mensen weten wie ik ben. Het is begonnen toen ik bij Candy Dulfer speelde. Ik had altijd al mijn naam op de basdrum staan en omdat ik een meisje ben, viel ik wel op. Bovendien hebben muzikanten bij Candy de ruimte zich te profileren in solo's. Bij haar leerde ik ook los te begeleiden, solo's hoefden niet per se acht maten te duren bijvoorbeeld, maar zolang als je zelf wilt.

“Het echte improviseren leer je door veel sessie's met allerlei verschillende combinaties van muzikanten te doen. Dat doe ik met de bassist en de gitarist van Loïs Lane, op een doordeweekse avond in het café op de hoek. Of op woensdagavond, dan ga ik vaak spelen ergens in Utrecht. Daar krijg ik geen geld, alleen een bord eten, maar dan weet ik wel dat er fantastische muzikanten komen om mee te jammen.

“Eveline & The Groove Movement heb ik opgericht toen het verschijnsel jazz-dance opkwam. Het leek me spannend jazz te combineren met een funk-ritme. Ik ben goed in het spelen van een doorgaande beat die naar verloop van tijd steeds swingender wordt. Dat wilde ik doen met jazzmuzikanten zonder dat ik een andere "taal' zou hoeven spreken, die van de jazz. Dus als er een idee ontstaat voor een nummer, moeten we het eerst uitwerken tot het voor beide partijen, de funk-georiënteerden èn de jazzmuzikanten, interessant is.

“Als vast lid in een band spelen is natuurlijk wel een veilig gevoel. Maar ik kies voor het niet-veilige gevoel. Steeds jezelf een uitdaging stellen en kijken hoe het gaat. Uiteindelijk zal ik ooit wel genoeg geleerd hebben en me binden aan één groep. Maar voorlopig vind ik de afwisseling belangrijk. En dat ik me steeds weer moet los maken van een groep mensen valt me niet zwaar. Dat heb ik al geleerd toen ik nog werkte voor een uitzendbureau.”

Eveline & The Groove Movement: 13 maart 13.30 uur Slagwerkfestival in Paradiso, Amsterdam. Eveline Carels: drums; Jeroen van Iterson: keyboards; Ben van Dungen: saxofoon; Jarmo Hoogendijk: trompet; Harry Emmery: contrabas.