Heineken verrast analist en belegger

De resultaten van Heineken hebben analisten en beleggers verrast. De cijfers waren beter dan verwacht. De bierbrouwer meldde gisteren nabeurs een winst van 11,53 gulden per aandeel, terwijl de meeste analisten van banken een winst van 11,20 tot 11,40 gulden hadden voorspeld. Heineken stelt een onveranderd dividend van 3,50 per aandeel voor.

De koers van het bierfonds reageerde vanmorgen scherp op de cijfers. Rond het middaguur noteerde Heineken 194,20, een winst van 6,70 gulden. En dan te bedenken dat het aandeel vorig jaar de grootste koersstijging (34 procent) liet zien en de afgelopen twee maanden van 172 naar circa 185 gulden was geklommen.

Analist J. Leffelaar van Credit Swiss First Boston noemt een paar oorzaken die analisten op het verkeerde been hebben gezet. “Heineken zelf heeft steeds gezegd dat de winstgroei 12 procent zou bedragen. Nu blijkt de winst met 12,9 procent gestegen te zijn.”

Verder is het resultaat gunstig benvloed door een daling van de rentekosten. “De verkoop van een stuk land in Singapore bracht 101 miljoen op in plaats van zo'n 60 miljoen gulden, omdat geen belasting betaald hoefde te worden over deze transactie. Dit extra bedrag is weer gebruikt om schulden versneld af te lossen”, aldus Leffelaar.

De koersstijging op de beurs weerspiegelt de hooggespannen verwachtingen van beleggers die deels gebaseerd zijn op mededelingen van de bierbrouwer. Heineken heeft laten weten dat het dit jaar geen extra voorzieningen zal treffen voor de Spaanse halfdochter El Aguila. Vorig jaar werd zo'n 120 miljoen gulden voor de herstructurering van deze verliesgevende brouwerij gereserveerd. Het bedrijfsresultaat zal dit jaar stijgen nu deze lasten vervallen. “Op deze manier zal Heineken zelfs zonder groei van de afzet een winststijging kunnen laten zien”, meent Leffelaar.

Analist D. Erdman van Bank Van Haften Labouchere plaatst een paar vraagtekens bij alle optimistische verwachtingen. “Het moet nog maar blijken of El Aguila geen extra middelen meer nodig heeft. De Spaanse markt blijft moeilijk. Zeker nu Guiness en BSN daar ook actiever zijn worden.” Of Heineken de groei van de bierafzet in Nederland die in 1992 werd gerealiseerd, kan vasthouden, is eveneens niet zeker. “De bierconsumptie steeg vorig jaar onder meer door het mooie voorjaar. Het is de vraag of het weer dit jaar ook weer meezit”, aldus Erdman.