"Bij ramp ramen dicht en radio aan'

DEN HAAG, 5 MAART. Wat moet de burger doen wanneer de sirenes loeien? Vanaf maandag geeft de "landelijke campagne rampenvoorlichting' het antwoord: binnen blijven of naar binnen gaan, ramen en deuren sluiten en televisie of radio aanzetten.

Het ministerie van binnenlandse zaken heeft 95 procent van de Nederlandse gemeenten in de afgelopen maanden voorzien van folders over rampenvoorlichting die huis aan huis zullen worden verspreid. Met een postbus-51 campagne zal het ministerie de lokale voorlichting ondersteunen.

Veel meer dan dat je naar binnen moet gaan en radio of tv moet aanzetten vertelt de folder niet, volgens een woordvoerder van het ministerie. “Dat is het basisscenario. Je moet de radio of de tv aanzetten om te horen wat er aan de knikker is en verdere instructies afwachten.” In de folder staat nog wel dat het handig is de frequentie van de lokale radiozender achterop te schrijven.

De voorlichting is bewust eenvoudig gehouden, aldus de woordvoerder: “Als de boodschap te moeilijk is, beklijft-ie niet”. Onderzoeksinstituut Nipo zal in de toekomst enquêtes houden om te zien of de burgers inderdaad hebben begrepen wat hun te doen staat als een ramp wordt aangekondigd.

De spil van de lokale rampenbestrijding is sinds in 1986 de Bescherming Bevolking werd opgeheven de brandweer. Die organisatie, ooit opgericht met het oog op oorlogsgevaar, bracht onder meer in 1961 een "Toelichting op de wenken voor de bescherming van uw gezin en uzelf uit'. Ook daarin werd al gewezen op het belang in huis te blijven, ramen en deuren te sluiten en de radio of tv in te schakelen.