"Koffie na de dood' in strijd met goede smaak

AMSTERDAM, 4 MAART. De slogan "Is er koffie na de dood?' van uitvaartverzekeraar AVVL is "nodeloos kwetsend' en "in strijd met de goede smaak'. De Reclame Code Commissie honoreerde met die uitspraak gisteren de klachten van meer dan 280 mensen.

De vraag dook een aantal maanden geleden voor het eerst op verschillende billboards en reclamezuilen in het land op. De uitvaartverzekeraar wilde hiermee de aandacht vestigen op de mogelijkheid begrafenissen op een meer "persoonlijke' manier vorm te geven.

De Reclame Code Commissie vond dat de AVVL met zijn reclame een "lolletje' maakte van de dood. Op deze manier diende men niet met de dood om te gaan. Bovendien zouden klagers zich gekwetst voelen in hun religieuze overtuiging. De commissie stelde hen in het gelijk met het oordeel dat “velen die zich in een periode bevinden waarin zij geconfronteerd worden met de dood, pijnlijk getroffen worden door de directheid van de vraag.” Zeker van een uitvaartverzekeraar zou men een dergelijke ongevoeligheid niet mogen verwachten. De verzekeraar had de reclame ook geplaatst bij begraafplaatsen, crematoria en ziekenhuizen.

De commissie stelde ook dat mensen die werkelijk zitten met de vraag of er leven is na de dood onnodig worden bespot. Als de AVVL niet binnen veertien dagen in beroep gaat, moet de reclame worden verwijderd.

In een eerste reactie zegt de AVVL het "triest' en "verbazingwekkend' te vinden op deze manier te worden gefrustreerd in haar poging het taboe rond de dood en de uitvaartzorg te doorbreken. De bedoeling van de campagne zou zijn “de zorg en de bewustwording rondom de dood bespreekbaar te maken.”

De uitvaartverzekeraar zal zich door de uitspraak van de Reclame Code Commissie niet laten afschrikken en begint vanaf volgende week een nieuwe campagne met de slagzin: "Leven doe je maar een keer. Doodgaan ook.'