Belgen vallen voor Peugeot

BRUSSEL, 4 MAART. Een reclame stunt van het Franse automerk Peugeot heeft vanochtend bijna alle Belgische kranten ondersteboven gezet en binnenstebuiten gehaald. Op het eerste gezicht lijkt het merk alle voorpagina's in België te hebben gekocht om er pagina-groot reclame te maken voor een nieuwe middenklasser. In werkelijkheid gaat het om de achterpagina van de krant die ondersteboven is bedrukt met een nep-voorpagina. Om de illusie te volmaken zijn de kranten ook andersom gevouwen. De echte voorpagina zit dus achterop.

De redactie van De Standaard protesteerde op de voorpagina tegen de advertentie. De kop "De Standaard' “die staat voor 75 jaar soliede kwaliteitsinformatie, is niet te koop” aldus de redactie. De directie dacht daar kennelijk anders over. De redactie kreeg alleen gedaan dat de ondertitel “Dagblad voor staatkundige, maatschappelijke en ekonomische belangen” werd weggelaten. Ook de aanduiding AVV-VVK - Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus - verviel. La Libre Belgique gaf de lezer uitleg onder het kopje "Heeft La Libre z'n kop verloren?”. De advertentiecampagne van het bureau Garbarski Euro RSCG, met als thema "de rivale', wil onderstrepen dat de nieuwe Peugeot 306 de enige concurrent is in het marktsegment voor kleinere gezinsauto's: de VW Golf, Renault 19 en Opel Astra. Twee franstalige kranten Le Soir, en Vers l'Avenir weigerden de advertentie.

Anderhalf jaar geleden kocht de telecomfirma Alcatel-Bell ook de voorpagina's van een aantal kranten. Op de vrijwel geheel blanco pagina's verscheen toen in kleine lettertjes de mededeling dat kranten zo leeg zouden zijn zonder telecommunicatie. De nieuws voorpagina was toen verhuisd naar pagina drie.