Privacy belemmert succes "Kermit'; Na tien maanden pas 10.000 toestellen verkocht

ROTTERDAM, 2 MAART. De introductie van het Greenpoint-netwerk door PTT Telecom is weinig voorspoedig verlopen. Sinds de invoering tien maanden geleden zijn niet meer dan 10.000 Kermit-telefoons verkocht. Ir. H.J. Groenewegen, verantwoordelijk manager voor het Greenpoint-project van PTT Telecom, beaamt dat om het dure en prestigieuze project rendabel te maken 150.000 stuks verkocht moeten worden. Intern onderzoek zou hebben aangetoond dat de markt potentieel zelfs 350.000 Kermit-bezitters telt.

De Kermit is te gebruiken in de nabijheid van 2.000 Greenpoint-zendkastjes, geïnstalleerd bij NS-treinstations, postkantoren en vestigingen van de winkelketens V&D en Blokker. Met het in technische termen als CT-2 aangeduide toestel kan de eigenaar alleen bellen.

Prof.dr. J.C. Arnbak, hoogleraar aan de TU Delft in de Tele-informatietechniek, zegt te moeten constateren dat de marktinschattingen van de PTT bij de invoering van de Kermit “niet volkomen waren”. Hij schrijft de aarzelende start van Greenpoint toe aan het feit dat “de klant niet wist wat hem te wachten stond. Daarom duurt de sociale innovatie zo lang, zeker in Nederland waar mensen een extreme behoefte hebben aan privacy.”

Groenewegen zegt te constateren dat “75 procent van de eigenaars van een Kermit-toestel niet buiten op straat belt, maar de beschutting zoekt van de eigen auto”, geparkeerd bij een station. “Ik kan me de gêne wel voorstellen. Bellen in het openbaar met een draagbare telefoon wordt in Nederland vaak geassocieerd met louche figuren. In andere landen is het juist een statussymbool.”

Arnbak - in 1985 lid van de Commissie-Steenbergen die het kabinet grotendeels opgevolgde adviezen gaf over de toekomstige structuur van het toenmalige staatsbedrijf PTT - zegt te “twijfelen of de zichzelf respecterende elite al telefonerend gezien wil worden in het portaal van Vroom en Dreesmann. Alhoewel draadloos telefoneren verreweg de snelst groeiende branche is op de telecommunicatiemarkt, worden sommige innovaties blijkbaar toch niet zo succesvol door de consument opgepikt”, zegt Arnbak vanuit zijn werkkamer, negentien verdiepingen boven Delft. “Met de Kermit mikt de PTT niet op de zakelijke markt, de mogelijkheden zijn te beperkt. Voor wie is zo'n telefoon dan geschikt, moet je je afvragen. Eigenlijk is het de poor man's autotelefoon, speelgoed voor rijkeluiskinderen”, aldus Arnbak.

“Het is onze overtuiging dat de naam Kermit niet te speels klinkt”, zegt de PTT-directeur, die zegt dat recent onderzoek naar de naamsbekendheid tot tevredenheid stemt. Volgens een ingewijde heeft Telecom ongeveer 50 à 60.000 gulden aan rechten betaald om Kermits naam te mogen voeren. Niettemin zal de beeltenis van de kikker op het toestel, de populaire presentator van Jim Hensons Muppetshow, verdwijnen. “Dat doen we zo snel mogelijk, waarschijnlijk al binnen twee maanden. Dat is een misvatting geweest, we krijgen van zakenlieden nogal wat commentaar op dat plaatje.”

Dat er weinig Kermit-toestellen worden verkocht is volgens Arnbak geen ramp. “Het gaat de PTT namelijk om het verkopen van tikken, om het genereren van meer telefoonverkeer. Daar zit voor de PTT de grootste winst, niet in de verkoop van "spulletjes'.” De van origine Deense Arnbak voelt zich “niet geroepen” te vertellen hoe de PTT het Greenpoint-project succesvol moet maken. “De invoering van een nieuw produkt vergt vaak enkele aanloopjaren. De PTT heeft de middelen om daar ondanks verliezen voorlopig mee door te gaan. Je kunt je echter afvragen of je na een nederlaag meer troepen naar het front moet sturen, of dat je je juist moet terugtrekken”, zegt de hoogleraar.

PTT Telecom kiest voor de aanval. “We liggen op de geplande route om eind 1995 op 150.000 verkochte Kermits uit te komen. Nu zijn er nog 2.000 Greenpoint-stations, maar we gaan ons netwerk tussen april en september uitbreiden naar 5.000 stations. Het net voor de Kermit wordt vooral in de centra van Rotterdam, Den Haag en Utrecht uitgebreid.” Binnen de grachtengordel van Amsterdam is al zo'n net opgezet. Een groot deel van de nieuwe stations zal langs belangrijke verkeersaders worden opgesteld, omdat gebleken is dat de Greenpoints op parkeerplaatsen langs A-snelwegen beter worden gebruikt dan in de binnenstad.

Vanaf 1 maart staat het Greenpoint-net in verbinding met het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk wordt later in het voorjaar aan het net gekoppeld. Groenewegen verwacht dat ook België in de nabije toekomst zich zal aansluiten. In 1989 werd in het Verenigd Koninkrijk een soortgelijk net gelanceerd, maar al in 1991 verdween het geruisloos toen bleek dat niet meer dan 5.000 abonnees zich hadden gemeld. Gebruikers klaagden met name over de onmogelijkheid gebeld te worden. Sinds vorig jaar mei onderneemt Hutchison een nieuwe poging.

Bij Koning & Hartman, dochter van het telecomconcern Getronics, is vorig jaar hardop gedacht over de invoering van een tweede CT-2-netwerk, naast dat van PTT Telecom. “We hebben serieus met het idee gespeeld”, zegt een woordvoerder, “maar plannen over een net blijven vooralsnog op een laag pitje. Het vergt te grote investeringen.” De woordvoerder ziet in het moeizaam op gang gekomen Kermit-project “min of meer het bewijs destijds de goede beslissing te hebben genomen”.