Schubert bij Auryn- kwartet te romantisch

Concert in Rotterdamse Schubertiade door Auryn-kwartet. Programma: "Rosamunde'-kwartet D 804 en "Der Tod und das Mädchen' D 810. Gehoord: 24/2 in de Kleine Doelenzaal te Rotterdam

Was Schubert een romantische classicus of een klassieke romanticus? Het Auryn-kwartet uit Keulen, dat enkele dagen geleden de organisatoren van de twaalfde Rotterdamse Schubertiade uit de nood hielp nadat verschillende geëngageerde ensembles verstek moesten laten gaan, schijnt met deze vraag nog steeds te worstelen. Sterker: het heeft dit probleem vooralsnog naast zich neergelegd ten gunste van een nogal ongebreideld musiceren dat heel sympathieke kanten heeft, maar evenzovele bezwaren. Het sympathieke kan worden samengevat als oprecht emotioneel met door het ontremde in de uitleving daarvan een verre van saaie interpretatie. Bezwaarlijk in dit alles is dat de vergroving van de romantische aspecten Schuberts stijl te buiten gaat, dat de eenheid van het ensemble inzake de klankverhouding soms wordt verstoord en dat Schuberts grote vormen meermalen hun contouren missen. Het is uiteraard gevaarlijk om als een in ons land nog onbekend kwartet te debuteren met twee meesterwerken zoals de beide strijkkwartetten die Schubert in 1824 schreef. Er zijn zoveel illustere voorbeelden van wereldvermaarde ensembles die precies de balans gevonden hebben waardoor het nobele in Schuberts muziek de overhand behoudt, dat er veel moed voor nodig is deze stukken op het repertoire te nemen. Toch waren er tal van momenten dat het Auryn-kwartet beloften wekte voor een evenwichtiger geheel dan waartoe het nu nog in staat is. Vooral de beide violisten leven zich vaak te individueel uit ten nadele van de klankkwaliteit als geheel. Niettemin groeide het kwartet geleidelijk naar een grotere homogeniteit toe. Ritmisch respectabel waren in dat opzicht de unisono's van de finale uit het laatste kwartet. Wat de naam Auryn ook mag beduiden, het ensemble is ambitieus en innerlijk bewogen. Twee eigenschappen om het met het gedegen vakmanschap van dit viertal een heel eind te kunnen brengen.