Laurens

Hij zit nog prinsheerlijk in groep zeven van de basisschool. Over de grote school hoeft Laurens zich geen zorgen te maken, hij heeft nog geen advies gekregen, nog geen Cito-test ingevuld. Maar toch is hij al naar twee open zaterdagen geweest van scholen voor voortgezet onderwijs, met zijn vader Pieter Jansen. Pieter (42), beleidsambtenaar bij de Leidse universiteit, ging zelf nog eens naar vijf voorlichtingsavonden. ""Want het is niet zomaar iets'' zegt Pieter. ""Het gaat om vijf of zes heel belangrijke jaren voor Laurens.''

De keuze is moeilijk, want er zijn in Leiden veel middelbare scholen om uit te kiezen. Pieter noemt een groot aantal punten op die hij en zijn vrouw Lia (40) belangrijk vinden bij de schoolkeuze: het onderwijs moet "degelijk' zijn, er moet tolerantie heersen, ook tussen de leerlingen onderling, Laurens zelf moet het leuk vinden, de school moet goed bereikbaar zijn, het schoolgebouw moet er mooi uitzien, de leerkrachten moeten gensprireerd zijn, er moet op een goede manier maar niet krampachtig met drugs worden omgegaan. Verder is er iets te zeggen voor scholen waar de sociale herkomst van de leerlingen gevariëerd is, maar ook iets voor categoriale scholen.

Pieter lijdt niet onder het gewicht van de keuze. Integendeel. Hij vindt het ""heel plezierig'' om op de scholen rond te kijken. ""Als je toch ziet hoe dat onderwijs tegenwoordig gegeven wordt met al die mooie boekjes. Dan krijg ik het gevoel: ik zou zelf wel weer naar school willen. Het is heel leerzaam. Ik kan het iedereen aanbevelen.''

Laurens had op de open dagen vooral belangstelling voor de natuurkunde-proefjes: dat een met water gevuld papieren bakje boven een vlam toch niet in brand vloog! En het allerleukst vond hij de zolders, waar op vrijdagmiddag spelletjes kunnen worden gedaan. Maar Pieter deed ook echt onderzoek. Hij sprak met leraren, bekeek proeflessen en bladerde door lesboekjes. ""Op één school deed men echt verschikkelijk zijn best om het vooral leuk te laten zijn. Alles ging op een speelse manier. Misschien gaat zoiets ten koste van de kwaliteit.” Pieter sprak ook een geschiedenisleraar die zei dat “hoe leuk ze die boekjes ook maken, er altijd leerlingen zullen blijven die het saai vinden”. Of de basisvorming er in zal slagen om alle vakken voor iedereen interessant te maken betwijfelt Pieter.

Een andere school oogde al weer heel wat serieuzer. ""Ik denk dat we Laurens voor het kwaliteitsaspect maar naar een bijzondere school zullen sturen. Dat is wel een nieuwe gedachte voor mij, omdat ik zelf op een christelijke school heb gezeten waar nog een merkwaardige bekrompenheid heerste.''