De Hoge Raad was van mening dat een auto inderdaad kan worden aangemerkt als "kunstwerk'. Voorwaarde is dat de wagen vanwege zijn zeldzaamheid en ouderdom waardevol moet zijn voor het nageslacht. De Ferrari 275 GTB/C, met een geschatte waarde van 1 miljoen gulden, voldeed in beginsel aan al deze voorwaarden.
Toch onthield de Hoge Raad de Ferrari-bezitter de vrijstelling van de vermogensbelasting van 8 promille over de waarde van de Ferrari. Hij zou met zijn wagen op de openbare weg en op een circuit hebben gereden. Daarmee was de Ferrari niet duurzaam aan zijn oorspronkelijke bestemming onttrokken, was het oordeel van de De Hoge Raad. Derhalve moest de wagen in dit geval worden aangemerkt als vervoermiddel. Geen belastingvrijstelling dus.
Toch lijkt er een klein resultaat te zijn geboekt voor bezitters van klassieke auto's. Vorig jaar maart was het Hof in Amsterdam nog van mening dat geen enkele auto waardevol voor het nageslacht of niet, als kunstwerk kan worden betiteld. Maar volgens de Hoge Raad moeten de oude, waardevolle vervoermiddelen dan wel in de garage blijven staan.