Klachtenregen over leus "Is er koffie na de dood'

AMTERDAM, 24 FEBR. Bij de Reclame Code Commissie zijn 282 klachten binnengekomen over de slagzin “Is er koffie na de dood” van de uitvaartverzekeraar AVVL. De klagers vinden de leus onsmakelijk of zijn gekwetst wegens hun religieuze overtuiging.

“Steeds als ik de poster zie, ga ik over m'n nek”, zei K. Andriesen, een van de klagers. Een andere klager, A. van Nifterik, vond de leus een bespotting van de dood. “Veel Nederlanders geloven dat na de dood de eeuwigheid begint en dat het niet afgelopen is als iemand sterft.”

De AVVL wil dat er meer wordt nagedacht over de dood en de uitvaart. “Veel van onze cliënten weten niet eens wat er allemaal mogelijk is bij een uitvaart. Je hoeft bijvoorbeeld echt niet per se koffie te schenken na de crematie of begrafenis”, aldus marketing-manager V.N. Kwakman van de AVVL. “Twintig procent van de nabestaanden vraagt om professionele hulp na de uitvaart omdat ze denken niet aan de wensen van de overledene te hebben voldaan bij de uitvaart.”

Kwakman vond belangrijker dat er achteraf vaak spijt is over de uitvaart omdat mensen in korte tijd en onder emotionele omstandigheden hierover nog beslissingen moeten nemen. J. Pool, secretaris van de Landelijke Organisatie van Uitvaartverzekeraars is van mening dat de AVVL zorgvuldiger met de emoties van de nabestaanden had moeten omspringen. Van Nifterik betwijfelt of de verzekeraar met de leus zijn doel bereikt. “Er wordt zo eerder nagedacht over de harde manier van reclame maken dan over de dood.”

Kwakman vindt van niet. “We hebben van tevoren de reacties getest. De meeste ondervraagden vonden de campagne direct en eerlijk.” Volgens mr. J.W. Fernhout, advocaat van AVVL, moet de Commissie de leus niet afkeuren, omdat het spotje van Ohra ook is toegestaan. Hierin kunnen mensen met een levensverzekering van Ohra zonder meer de hemelpoort passeren. Fernhout: “Het spotje van AVVL is reëler, eerlijker en beter.” Kwakman voegt eraan toe dat de AVVL niet vindt dat er met de dood humoristisch mag worden omgesprongen zoals Ohra doet. De AVVL vertoont op 2 maart de tweede leus van de campagne op televisie die luidt: "Je leeft maar één keer, en je gaat maar één keer dood.' Kwakman verwacht geen negatieve reacties. “De dood is iets waar je zeker van bent.” De Reclame Code Commissie geeft op 4 maart haar oordeel over de slagzin.