Stijging winst Unilever tot boven 4 mld

ROTTERDAM, 23 FEBR. Unilever heeft in 1992 een winststijging geboekt van vijf procent. Het voedings- en wasmiddelenconcern komt daarmee voor het eerst in zijn bestaan uit op een netto winst van iets meer dan vier miljard gulden.

Dat heeft Unilever vanmorgen bekendgemaakt.

De winststijging in guldens wordt gedrukt door de valuta-ontwikkelingen in het afgelopen jaar. Wanneer de koerschommelingen van het pond en de dollar buiten beschouwing blijven, blijkt de winst van Unilever vorig jaar met negen procent te zijn gestegen. Ook de lichte omzetstijging van 76,44 miljard gulden tot 76,57 miljard gulden komt zonder wisselkoersinvloeden aanmerkelijk hoger uit. Op basis van constante koersen is de omzet met vier procent gestegen.

Uitgaande van deze cijfers heeft Unilever in 1992 “een wezenlijke vooruitgang geboekt”, zei bestuursvoorzitter F.A. Maljers vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers. “We eindigden 1992 beter dan we het jaar begonnen”, aldus Maljers. Belangrijk is volgens hem vooral dat de omzet in consumentenprodukten (met name ijs en toiletartikelen) door het jaar heen steeds beter werd. Daarentegen bleef de groei in produkten voor industriële markten en grootverbruikers uit.

Ondanks een lagere conjunctuurgevoeligheid ondervindt ook Unilever de gevolgen van de economische teruggang, stelde Maljers. Hij zei te verwachten dat in de tweede helft van 1993 na de VS ook in Europa de conjunctuur iets zal aantrekken.

In alle regio's, Europa, Noord-Amerika en Overige gebieden, is de omzet tegen constante wisselkoersen gestegen. De bedrijfswinst in Europa is met vier procent gedaald tot 3,93 miljard gulden, volgens Maljers als gevolg van hogere bijzondere lasten en door de verkoop van bedrijven. In Noord-Amerika, waar Unilever in 1991 een moeilijke periode doormaakte, zijn de resultaten vorig jaar aanmerkelijk verbeterd en kwam de bedrijfswinst uit op 1,28 miljard gulden. De herstructurering bij Chesebrough-Pond's, dat cosmeticaprodukten voor de massamarkt produceert, hebben volgens Maljers tot een winstherstel bij de toiletartikelen geleid. In de Overige Gebieden (Zuid-Amerika, Zuid-Oost Azië), die steeds belangrijker worden voor Unilever, is de bedrijfswinst met 17 procent gestegen tot 1,62 miljard gulden.

Beleggers reageerden vanmorgen verheugd op de winststijging per aandeel Unilever van 13,55 gulden tot 14,29 gulden en de aangekondigde slotdividendverhoging met 5,4 procent tot 4,30 gulden. Daarmee komt het totale dividend vier procent hoger uit op 5,78 gulden. Op de Amsterdamse beurs steeg de koers van de certificaten Unilever met vier gulden tot 200,30 gulden.