Iedere dag in de file voor je eigen woning; Vianen bestrijdt het vroege sluipverkeer met barricades

VIANEN, 23 FEBR. Van de inwoners van Vianen mag het elke week carnaval zijn. Nu de pendelaars van beneden de rivieren het laten afweten, heerst er een weldadige rust in dit stadje aan de oever van de Lek. Zo zal het dus zijn eind dit jaar, want na de zomervakantie zullen alle toegangswegen van Vianen 's ochtends worden gebarricadeerd tegen sluipverkeer.

Op een normale werkdag zijn de Bonnastraat en de Prins Bernhardstraat in de prille ochtend urenlang verstopt met ronkend blik. De overlast wordt veroorzaakt door pendelaars die de A-2 hebben verlaten om de file voor de Lekbrug te ontwijken. Via secundaire wegen jakkeren ze naar Vianen om daar vlak voor de brug weer op de snelweg in te voegen. Het resultaat is extra vertraging bij de brug en iedere ochtend een autoplaag in het stadje.

P. van Lindenberg woont vlakbij de Prins Bernhardstraat. Hij is optimistisch over de toekomst, want slechter dan nu kan het volgens hem nooit worden. Zijn uitrit komt uit op een eenrichtingsstraat. “Daarom moet ik officieel een stuk omrijden en achter in de file aansluiten. Na een half uur kom ik dan weer langs m'n eigen huis.”

Sluipverkeer is voor de bijna 20.000 inwoners van dit stadje al vijftien jaar net zo vanzelfsprekend als de zonsopgang. Als de Autorai in Amsterdam of de bouwbeurs in Utrecht open is, merkt heel Vianen dat. De opening van de A-27, richting Hilversum, bracht zo'n tien jaar geleden enige verlichting, maar de laatste jaren neemt de drukte weer toe. Tellingen wijzen uit dat op sommige wegen het verkeer 's morgens voor negentig procent uit ”sluipers' bestaat.

De verstopping beperkt zich nu niet meer tot de A-2, maar treft ook al de A-27. Op de ranglijst van de Nederlandse file-toptien steeg de Lekbrug in 1991 van de zevende naar de tweede plaats. De verwachting is dat het aantal voertuigen dat dagelijks de Lekbrug passeert, tot 2010 nog zal toenemen van 95.000 tot 110.000. Aanvankelijk zou in 1991 zijn begonnen met de bouw van een tweede Lekbrug, maar als gevolg van bezuinigingen is dat uitgesteld en zal de verbreding van de A-2 niet voor 2001 klaar zijn. Pas dan wordt sluipverkeer overbodig.

Om tot die tijd de overlast weg te nemen, wil het gemeentebestuur van Vianen eind dit jaar alle toegangswegen afsluiten. Volgens ing. A. Idzinga van Rijkswaterstaat, is een dergelijke aanpak van het sluipverkeer nog nergens vertoond. Alle zes toegangswegen van Vianen krijgen mobiele barrières, zoals slagbomen en obstakels, die alleen wijken voor vergunninghouders. Zij krijgen daarvoor een chipcard of zendertje, waarmee het obstakel ”genomen' kan worden. Wie in aanmerking komt voor zo'n vergunning is voor de gemeente nog een punt van discussie. Zo vrezen de bewoners van het nabij gelegen dorp Zijderveld dat ook zij geweerd zullen worden en voortaan ver moeten omrijden om hun werk aan de overkant van de rivier te bereiken.

De blokkade van Vianen is niet alleen bedoeld om de leefbaarheid van het stadje tijdens de ochtendspits te herstellen. Ook het secundaire wegennet in de omgeving zal een stuk veiliger worden voor schoolgaande kinderen. Zij worden nu voortdurend gepasseerd door pendelaars die op topsnelheid richting Vianen razen.

Idzinga erkent dat er een ”theoretische mogelijkheid' is dat Vianen ook na 2001 nog met een blokkade moet blijven leven. De nieuwe Lekbrug is dan weliswaar gereed, maar tegen die tijd zal de capaciteit van het aanpalende wegvak Everdingen-Deil tekortschieten. Voor forensen zou het dan nog steeds aantrekkelijk zijn om een vluchtweg via de weilanden te nemen. Pas in de volgende eeuw is ook een uitbreiding van de rest van de A-2 gepland, zodat Vianen dan voorgoed van sluipverkeer verlost zal zijn.