Communautaire ruzie over de kabel

BRUSSEL, 23 FEBR. De Vlamingen halen er de schouders over op, maar bij de Franstaligen is de vlam in de pan geslagen. De Vlaamse minister van cultuur, Hugo Wekx, besloot dit weekeind drie Franstalige televisiezenders van het kabelnet in Wemmel en Drogenbos bij Brussel te halen: TV5, Canal+ en Télé-Bruxelles. Wekx gebruikte een formeel argument: de kabelmaatschappijen beschikken al jaren niet over een vergunning om daar te mogen uitzenden en reageerden niet op aanmaningen.

Bij de Franstalige inwoners van deze gemeenten en de Waalse politiek heeft het besluit echter de donkerste vermoedens over de Vlaamse plannen met België bevestigd. In de media is de aanval ingezet op de Vlaamse “intolerantie” jegens de grootste minderheid in België, de Franstaligen. Het besluit om Franstaligen in Vlaanderen van hun eigen tv-zenders te beroven past precies bij het separatisme dat in de Vlaamse politiek opgeld doet, zo menen de Walen. Daarbij wordt verwezen naar een uitspraak van de Vlaamse premier Van den Brande, die het "confederalisme' bepleitte en daarvoor prompt bij koning Boudewijn werd ontboden.

Het is een rel die het klimaat voor de aanvaarding van de staatshervorming van premier Dehaene kan bederven. Het publiek kan zich immers opeens wat voorstellen bij de politieke besluiten die dezer dagen over de staatshervorming worden genomen. Op de stadszender Télé-Bruxelles kwam gisteravond de ene Franstalige inwoner na de andere uit Wemmel en Drogenbos van zijn onbegrip getuigen. Hoe kan de Vlaamse overheid, die zich altijd zo "Europees' voordoet, wel op de kabel de Spaanse, Italiaanse en Portugese zender toelaten maar de Franse er afgooien? Moeten Franstaligen in Vlaanderen straks eerst de ramen verduisteren voordat ze naar de Franstalige RTBF mogen kijken, zo vroegen de christen-democraten zich af. Gaan de bibliotheken in Leuven, Brugge en Gent nu hun Franstalige boeken verstoppen? Komt het nog zover dat luisteren naar de Franse radio in Vlaanderen een misdrijf wordt, zo zegt de Brusselse taalpartij FDF.

In de Waalse pers wordt vanochtend geringschattend geschreven over de "Vlaamse cultuur' die het tv-zenders onmogelijk maakt uit te zenden in “de taal van Voltaire”. De Parti Socialiste heeft al aan Commissievoorzitter Delors gevraagd of deze beslissing wel strookt met de Europese richlijnen voor radio- en televisiedistributie.

Aan Vlaamse zijde wordt de opwinding minstens even politiek geïnterpreteerd - en wel als een poging om het verzet tegen de staatshervorming aan te wakkeren. Minister Wekx wees er gisteren op dat van de ongeveer dertig zenders op de Vlaamse kabel er al zes Franstalig zijn: RTBF 1, Télé 21, RTL/TV1, TF1, France 2 en France 3.