Boete van 140.000 gulden voor Tros wegens sponsoring

HILVERSUM, 23 FEBR. Het Commissariaat voor de Media heeft de TROS een boete van 140.000 gulden opgelegd voor een uitzending van “Aktua in bedrijf”. Volgens het commissariaat heeft de betrokken omroep op ernstige wijze het beginsel geschonden van non-commercialiteit van de publieke omroep.

Het programma van eind november vorig jaar stond geheel in het teken van de geluidsdragersbranche. Er werd onder meer aandacht besteed aan de fabricage van cd's en de bijzondere positie van de detailhandel. Er werd beklemtoond dat het cd-aanbod in de Nederlandse winkels zeer uitgebreid is. Ook werd volop aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen, zoals de mini-disc.

Volgens het commissariaat is de uitzending door sponsors gefinancierd. De stichting Collectieve Promotie Geluidsdragers heeft daarvoor producent Gerard Baars 150.000 gulden betaald. Deze handelwijze is in strijd met de wet. Het is omroepen niet toegestaan in informatieve programma's in ruil voor geld reclame te maken voor een bepaald produkt of branche.

De TROS heeft de overtreding steeds tegengesproken. Volgens de omroep was er sprake van een toegestane financiële aanvulling. Het scheppen van een positief beeld van een branche is volgens de TROS inherent aan het programma. “Aktua in bedrijf” is bedoeld om op een positieve manier een beeld van het bedrijfsleven te geven.

Verder heeft het media-commissariaat Veronica een boete van 90.000 gulden opgelegd wegens een overtreding van de reclameregels in een aflevering van de Staatsloterijshow. In het bewuste programma werd volgens het commissariaat reclame gemaakt voor Alfa Romeo. Veronica plakte de merknaam wel af, maar het Alfa-logo is volgens het commissariaat zo herkenbaar dat er sprake was van een verboden reclame-uiting.