Roelof Mulder wint eerste Designprijs met een "onleesbaar' boek

ROTTERDAM, 22 FEBR. Eerst schulden afbetalen, dan een Apple Macintosh-computer kopen. Dat is wat grafisch ontwerper Roelof Mulder uit Arnhem gaat doen met de veertigduizend gulden die hij krijgt als winnaar van de eerste Designprijs Rotterdam. De drie buitenlandse deskundigen die samen de jury vormden, kenden hem zaterdag de prijs toe voor zijn ontwerp van het boek Oceaan Coalities.

Eervolle vermeldingen gingen naar Herman Hermsen voor zijn briefopener, het bureau Ninaber Peters Krouwel voor de bidon Hopper, Frans van Nieuwenborg voor zijn Lazzurro-lampen en Lola Pagola voor hun combatclogs. De winnende ontwerpen werden gekozen uit 25 inzendingen die reeds door Nederlandse commissies uit ongeveer driehonderd voorwerpen waren geselecteerd. In de jury zaten hoofdredacteur Deyan Sudjic van het Engelse tijdschrift Blueprint, directeur Sébastien de Diesbach van het Franse bureau Promostyl en de Italiaanse ontwerper Denis Santachiara.

Oceaan Coalities is het verslag van acht tentoonstellingen met 25 deelnemende kunstenaars. Organisator was de Arnhemse stichting Oceaan, een galerie die in een voormalig kraakpand was gevestigd. De ironie wil, dat met dit laatste boek tevens de stichting Oceaan is opgehouden te bestaan. “Dit is het derde boek dat ik voor Oceaan heb gemaakt,” zegt Mulder (31). “Speciaal voor dit project heb ik samen met Martin Majoor een sjabloonletter die veel in de scheepvaart wordt gebruikt, aangepast. In zijn oorspronkelijk vorm was die wel charmant maar tamelijk onleesbaar; daarnaast hebben we er cijfers en leestekens bij gemaakt. Nu gaan we er een onderkast bij maken, want ik hoop het nog eens te kunnen toepassen.”

Over de leesbaarheid werd bij de uitreiking zaterdagavond nog een harde noot gekraakt. Een van de buitenlandse gasten die er het woord voerde, hoofdredacteur Reinhold Ludwig van het Duitse tijdschrift Art Aurea, noemde het boek van Mulder onleesbaar en vond dan ook dat het ten onrechte was genomineerd. De jury daarentegen prees de manier waarop beeld en tekst poëtisch met elkaar zijn vermengd, “zonder te vervallen tot de buitenissigheid die helaas zo vaak bon ton is op de markt van kunstzinnig drukwerk. In al zijn complexiteit is dit boek een feest voor het oog en een meesterproeve van ontwerpkunst.”

Mulder is met een ruime omweg in het grafisch ontwerpen terecht gekomen. “Ik ben in 1986 afgestudeerd aan de kunstacademie in Arnhem als beeldhouwer. De catalogus die ik van mijn eindexamen-project bleek goed te verkopen. Ineens raakte ik geïnteresseerd in typografie en de vele verschillenden manieren waarop die wordt toegepast, bijvoorbeeld in reclame en verpakkingen. Vervolgens maakte ik een boekje met de titel Speed is what we need, met tekeningen vol letters, woorden en collages en foto's van mijn eigen schilderijen.”

Afgelopen september is Roelof Mulder samen met schoenenontwerpster Hester Vlamings een ontwerpbureau. Daarnaast nam zijn loopbaan een andere wending: hij is grafische vormgeving gaan studeren aan de vormgeving aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht.” De opleiding bestaat in dit stadium vooral uit theorie, maar, zegt hij, dat is precies wat hij wil. “De ideeën vliegen me door het hoofd!” De 25 produkten die voor de Designprijs Rotterdam 1993 zijn genomineerd, zijn t/m 28 febr. in de KunstHal te zien.