Produktie nieuwe DAF ruim gehalveerd

ROTTERDAM, 22 FEBR. De nieuwe vrachtwagenonderneming DAF Trucks NV streeft dit jaar naar een produktie van 10.000 voertuigen. Dat is minder dan de helft van de produktie van 26.300 trucks van het oude DAF in 1991. Vorig jaar liep de produktie al terug tot 15.000 vrachtwagens. Het nieuwe bedrijf concentreert zich wat de afzet betreft op West-Europa.

DAF-topman C. Baan verwacht dat de nieuwe onderneming “als zelfstandig bedrijf” de komende jaren samenwerking zal zoeken met andere partners. Baan erkende gisteren dat de onderneming door de recente ontwikkelingen een commerciële deuk heeft opgelopen. Daarom wil het nieuwe bedrijf voorzichtig starten en zal er slechts op order worden geproduceerd.

De aandeelhouders van de oorspronkelijke onderneming zijn hun geld kwijt. “Het is ons niet gelukt dat te voorkomen. Daar zitten we wel mee, maar een aandeelhouder weet dat hij risico loopt”, zei Baan gisteren in het tv-programma Het Capitool.

Wanneer de door de banken nieuw te benoemen raad van commissarissen Baan vraagt om terug te komen, zal hij geen nee zeggen. “Het is gemakkelijk achteraf te praten over mismanagement. Ik doe daar geen uitspraak over, dat moeten anderen maar beoordelen. Als het nuttig is om mij als Barbertje te laten hangen, dan moeten ze dat doen.”

Volgens Baan zal de nieuwe onderneming worden geleid door een directie van maximaal vier personen. Ten minste twee van zes bestuursleden van het oude DAF keren niet terug. F.H. Klaasen, verantwoordelijk voor de produktie, heeft tegenover bestuurder G, van Os van de Unie BLHP laten weten dat hij niet terug wil keren omdat hij de zittende raad verantwoordelijk acht voor het DAF-debâcle. Ook de financiële man, H. Lambers, vertrekt. De accountant Lambers, afkomstig van Moret & Limperg, was pas sinds 1 januari '92 bij DAF in dienst.

Het nieuwe DAF Trucks krijgt naar verwachting een omzet van ruim 2 miljard gulden (in '91 was DAF's omzet nog 5 miljard). De solvabiliteit van het bedrijf zal volgens de bewindvoerders boven de 40 procent liggen. Het produktieprogramma zal bestaan uit de volledig nieuwe truckseries DAF 65, 75 en 85 en de iets oudere, zware 95-serie. Door het jonge produktieprogramma worden de komende jaren geen grote investeringen verwacht. In Eindhoven komt het accent te liggen op assemblage van trucks en op motorenfabricage. In het Belgische Westerlo worden cabines en assen gemaakt. In de ontwikkelingsafdeling blijven 350 mensen actief.

Voor DAF Special Products (circa 500 werknemers), dat zich vooral bezighoudt met de produktie van militaire voertuigen en onderdelen, zullen de bewindvoerders een aanvullend boedelkrediet aanvragen. Het is de bedoeling dit bedrijfsonderdeel in sterk afgeslankte vorm te verkopen. De onderhandelingen daarover zijn al gaande. DAF Finance (250 man), de lease- en financieringsdochter, blijft in surséance en zal op termijn wordt geliquideerd.

Vakbonden en politiek hebben verheugd gereageerd op het akkoord over het nieuwe DAF. Bestuurder F. Koolen van de Industriebond FNV zei “hartstikke blij” te zijn. Bestuurder Van Os van de Unie BLHP sprak van een “heel glorieus” moment.

Ook burgemeester R. Welschen van Eindhoven zegt “zeer gelukkig” te zijn nu vaststaat dat DAF in afgeslankte vorm doorgaat. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer is opgelucht over het feit dat de kerntaken van DAF behouden blijven, maar betreurt het enorme verlies aan arbeidsplaatsen bij het concern. Kamerlid H. Vos vindt dat overheid en sociale partners in de regio Eindhoven serieus en snel werk moeten maken van het opzetten van arbeidspools en opleidingsmogelijkheden voor de werknemers die moeten afvloeien. Ook het CDA-Tweede-Kamerlid Van Iersel reageerde zeer positief op het akkoord. Hij zei blij te zijn dat er nu een redelijke basis voor de toekomst van dit concern is, al zal die in zijn ogen hard moeten worden bevochten.