FERRUCIO LAMBORGHINI 1916-1993; Tractorfabrikant met een droom

ROTTERDAM, 22 FEBR. Ferrucio Lamborghini, de in Ferrara geboren grondlegger van het befaamde Italiaanse automerk is zaterdagmiddag in het Silvestrini Ziekenhuis in Perugia op 76-jarige leeftijd overleden. De industrieel was op 5 februari getroffen door een hartaanval.

Lamborghini, die in de Tweede Wereldoorlog de Italiaanse luchtmacht diende begon eind jaren veertig zijn technische kennis en vaardigheid aan te wenden door oude Duitse tanks te gebruiken voor de produktie van tractoren in zijn fabriek Lamborghini Trattici. Hij was toen al een liefhebber van razendsnelle auto's, "verbouwde' in 1947 een Fiat Topolino en nam er een jaar later mee deel aan de befaamde Mille Miglia.

De tractorenfabriek was tijdens de wederopbouw een groot succes en Lamborghini breidde zijn activiteiten uit met de produktie van airconditioningapparaten en hete luchtblazers. In 1959 maakte hij tien tractoren per dag.

Heen en terug naar de fabriek was hij echter niet te spreken over zijn Ferrari en hij besloot betere auto's te gaan maken dan zijn landgenoot Enzo Ferrari, een lang gekoesterd verlangen.

Lamborghini stichtte in 1963 een nieuwe fabriek, Automobili Ferrucio Lamborghini SpA in Sant'Agata, tussen Modena en Bologna. De eerste Lamborghini, de 3,5 liter V12 350 GTV werd nog in de tractorenfabriek gemaakt maar voltooid in Sant'Agata en geëxposeerd op de Autosalon van Turijn. Voor die auto's wordt nu op de tweede-handsmarkt vlot een kwart miljoen gulden betaald.

Het embleem van Lamborghini is een in starthouding staande stier, naar het sterrebeeld van Ferrucio. De eerste exemplaren van de 350 GTV waren in 1964 te koop en kostten toen in Nederland 55.000 gulden. Er werden 131 exemplaren van gemaakt. Met de in november 1965 gelanceerde Miura P400 -vernoemd naar een beroemde Spaanse stier- kon Lamborghini de concurrentie met Ferrari voluit aan. De Miura liep zonder veel problemen 285 kilometer per uur.

De meest sensationele Lamborghini was zonder twijfel de begin jaren zeventig op de markt gekomen Countach -plaatselijk dialect voor: dit is het- die een 12 cylinder motor in het midden van de auto had, voor velen nog altijd het symbool van de ultieme sportwagen. Het was een door Bertone ontworpen model, dat alles weg had van een vleugelloze straaljager met een topsnelheid van 306 kilometer per uur. De auto was uitgevoerd met periscopische zijspiegels en droeg op het achterschip zo'n gigantische, van binnenuit verstelbare spoiler, die in een aantal landen werd verboden. De Countach kostte in 1971 al 130.000 gulden.