Aantal ontslagen valt tegen; Boeing stuurt een vijfde van personeel weg

NEW YORK, 19 FEBR. Boeing, 's werelds grootste vliegtuigbouwer, ontslaat in de komende achttien maanden 28.000 werknemers, ofwel 20 procent van zijn personeel.

De meeste ontslagen vallen in en om thuisbasis Seattle. Twee maanden geleden maakte Boeing al bekend dat 2500 banen moesten verdwijnen.

Eind janauri kondigde Boeing aan dat het gedwongen was de produktie met 35 procent terug te brengen. Analisten maakten toen een lagere schatting van het aantal te verwachten ontslagen: plusminus 20.000. “De inkrimping geeft de harde werkelijkheid van de hedendaagse vliegtuigindustrie weer”, aldus Boeing-topman Frank Shrontz bij de bekendmaking.

Vliegtuigfabrieken over de hele wereld maken overal een moeilijke tijd door wegens dalende orders van vliegmaatschappijen, die op hun beurt met verliezen te kampen hebben. Boeing kreeg de afgelopen twee maanden te maken met uitstel of vertraging van leveranties aan onder meer Northwest Airlines en GPA, de grote Ierse vliegtuigverhuurmaatschappij.

De afgelopen weken kreeg Boeing een gevoelige klap toen bleek dat de Europese aartsvijand Airbus, een consortium van Fransen en Duitsers, bij een van Boeings belangrijkste afnemers United Airlines (UAL) een voet tussen de deur probeerde te krijgen. UAL, dat ook al kampt met financiële problemen, hield zich op de vlakte over eventuele onderhandelingen. Later stelde UAL orders uit voor de 747 en bracht het aantal orders voor de Boeing 777 in aantal terug.

De ontwikkeling van de 777 is gekoppeld aan de grote order die UAL voor de toestellen plaatste in 1990. De ontwikkeling en produktie van het toestel, dat vanaf volgend jaar zou kunnen worden geleverd, loopt nu vertraging op.

De slag met concurrent Airbus is hard en bloedig. Insiders hebben al een paar keer gezegd dat Boeing op het punt staat Airbus aan te klagen wegens oneerlijke concurrentie. Wat Boeing ervan weerhoudt is de vrees dat die stap de toorn van afnemer UAL zou opwekken.

Boeing heeft nog steeds het grootste marktaandeel. Over 1992 leverde het bedrijf 60 procent van alle geproduceerde vliegtuigen in de wereld en het sleepte ook een even groot percentage van nieuwe orders binnen. De opkomst van Airbus gaat volgens analisten niet zozeer ten koste van Boeing als wel van het Amerikaanse McDonnell Douglas, dat onlangs ook moest inkrimpen. Het Boeing-aandeel steeg na het nieuws van gisteren op de beurs met 1/8 tot 33 7/8 dollar.