Springende rapgroep alleen tegendraads in de brutale teksten

Concert: The 25th Of May. Gehoord: 17/2 Ekko, Utrecht. Herhaling: 18/2 Effenaar, Eindhoven, 19/2 Paard, Den Haag, 20/2 Paradiso, Amsterdam.

De Nederlandse groep Urban Dance Squad was vijf jaar geleden de eerste, die het idee in de praktijk bracht om rapmuziek te koppelen aan een tamelijk traditionele rockbezetting. Daarmee doorbraken ze de dubieuze gewoonte van de meeste hiphop-acts om met ingeblikte muziek te werken. In het anders zo voorlijke Engeland vindt het goede voorbeeld van "onze' Squad nu navolging, onder andere door The 25th Of May. Van alle grensverleggende en tegendraadse groepen die de komende dagen op de diverse Tegentonen-festivals in den lande optreden, hoort dit blanke vijftal het meest thuis in het reguliere popcircuit. De groep uit Liverpool combineert brutale rapteksten en opdringerige samples met vervormde gitaaraccoorden en echte drums. Sommige house-achtige ritmes komen evengoed uit de computer, maar het podiumbeeld wordt bepaald door driftig op en neer springende jongens met ouderwetse muziekinstrumenten.

Het enige tegendraadse aan The 25th Of May zijn de teksten, die in het teken staan van frustratie en kritiek met betrekking tot de politiek in Engeland. De groepsnaam werd ingegeven door Franse revolutionairen uit de vorige eeuw, die willekeurige data op muren kalkten om de autoriteiten in verwarring te brengen. Het Liverpoolse rock- en rapcommando bracht de platenmaatschappij in verlegenheid met de provocatieve songtitel "Fuck the right to vote'. Als tegenprestatie werd de groep, kort na het verschijnen van het debuutalbum Lenin and McCarthy, door de BMG-dochter Arista de wacht aangezegd. Zoiets moet rapper Steve Swindelli tot tevredenheid stemmen, want in feite overkwam hem hetzelfde als zijn roemruchte Amerikaanse collega Ice-T na de controverse rond Cop Killer van diens hardrockgroep Body Count.

Niettemin is The 25th Of May het best op dreef in minder opgelegd militante dansmuziek als het opzwepende "It's Alright'. Het publiek in de Utrechtse beatkelder Ekko liep niet zonder meer warm voor de overdonderende aanslag op de zintuigen, met veel rook, lawaai en flitslicht. Beklemmend was het wel, toen bij "Crackdown' de verblindende zwaailichten aan gingen en er via de sample-machine een ronkende politiehelikopter op patrouille werd gestuurd. Bij Tegentonen zijn dat soort vervreemdende effecten eigenlijk alweer oude koek. Juist toen de zaal een beetje op gang kwam en de toepasselijke titels "Things are getting better' en "Go wild' wat voorzichtige dansbewegingen uitlokten, waren de liedjes op. De goedbedoelde boodschap bleef hangen tussen de rookwolken. The 25th Of May zou eens bij Rude Boy van de Urban Dance Squad te rade moeten gaan om te leren hoe je muziek die in essentie de moeite waard is, ook op een minder starre en onpersoonlijke manier over het voetlicht kunt brengen.