Forse lening voor noodlijdend Bull

Niet bekend

Met deze financiële constructie wil de Franse regering problemen voorkomen met de Europese Commissie. De afgelopen twee jaar is de Franse staat Bull twee keer te hulp geschoten met zogenoemde kapitaal-dotaties, in totaal 4 miljard franc. De Commissie ging daar uiteindelijk mee akkoord, maar Sir Leon Brittan, de EG-commissaris die verantwoordelijk is voor het mededingingsbeleid, kwalificeerde de kapitaalsverhogingen in juli als "staatshulp'.

De Franse regering heeft het Europese Hof van Justitie in Luxemburg om een uitspraak gevraagd over kapitaalsverhogingen waarmee de staat - zo is de redenering van de regering in Parijs - "zijn plicht als aandeelhouder' nakomt. De Commissie staat op het standpunt dat dergelijke staatshulp aan verliesgevende ondernemingen als Bull en ook Air France feitelijk gelijk gesteld kan worden met subsidiëring, wat volgens de EG-regels verboden is.

Niet bekend

Air France, dat vorig jaar een verlies van 3,2 miljard franc leed, kreeg onlangs eveneens een kapitaalsinjectie (1,5 miljard franc) via een ingenieuze constructie om kritiek uit Brussel te voorkomen. De geldschieter is in dit geval de Caisse des Dépots, evenens een staatsbedrijf, dat in ruil voor het kapitaal voor de helft wordt "betaald' met obligaties en voor de andere helft aandelen met een progressief oplopende rente.

De uitspraak van het Europese Hof wordt pas eind dit jaar verwacht. Tot zo lang moet de Franse regering haar toevlucht nemen tot dergelijke handige constructies om nieuwe conflicten met Brussel te vermijden. Of deze vorm van industriepolitiek genade vindt bij de Commissie is echter ook afhankelijk van de vraag welke rente voor de lening aan Bull in rekening zal worden gebracht. Als de rente veel lager is dan het gebruikelijke commerciële tarief, kan een negatief oordeel van de Commissie worden verwacht, aldus deskundigen in Parijs.