Beleggers speculeren op hoge winkelomzet

Beleggers speculeren op het gunstige effect van de meevallende detailhandelsverkoop in december vorig jaar. Dat is volgens analisten de voornaamste reden voor de scherpe koersstijging van Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) van de afgelopen maanden.

De koers van dit detailhandelsfonds (Hema, de Bijenkorf, Retailnet, Praxis, Hubo, Formido, M&S Mode en FAO Schwarz) is fors gestegen sinds oktober vorig jaar, toen de koers een dieptepunt van 51 gulden bereikte. Vanmorgen noteerde KBB 74,20 gulden. Vendex heeft 36 procent van de aandelen KBB in handen. Een andere grootaandeelhouder is ING met 10 procent.

Het verloop van de decemberverkoop heeft een forse invloed op de winstcijfers van KBB (1991: 85 miljoen gulden) omdat de vaste kosten nauwelijks toenemen bij hogere omzetten. Hoge omzetten tijdens de feestmaand kunnen de netto winst met vijf tot twintig miljoen gulden opstuwen.

Op het effect van de Sinterklaas- en Kerstinkopen na zijn analisten niet erg optimistisch over KBB. J.D. Roeg, analist bij bank Van Haften Labouchere: “Het besteedbaar inkomen zal dit jaar verder onder druk komen te staan en daar zal de detailhandel onder lijden.” Roeg verwacht dat KBB vorig jaar circa 58,5 miljoen winst (5,60 per aandeel) heeft gemaakt.

De gang van zaken bij de Hema is, volgens beleggingsanalisten, ook een bron van zorg. Hema zit midden in een reorganisatie en is goed voor circa 40 procent van de omzet van KBB. Vooral over de snelheid waarmee de reorganisatie wordt doorgevoerd bestaan twijfels. “KBB verwacht dat de Hema pas eind 1994 het winstpeil van 1987 weer heeft bereikt”, aldus H. Hakker, analist bij Barclays de Zoete Wedd.

Op de andere terreinen waar KBB actief is, staat het concern ook een moeilijke tijd te wachten. “De groei is uit de markt voor doe-het-zelf-artikelen. Bovendien is een Duitste DHZ-keten van plan een deel van de Nederlandse markt te veroveren. Dat zelfde verschijnsel is waar te nemen op de speelgoedmarkt. Het Amerikaanse Toys'R'us kijkt naar mogelijkheden op de Nederlandse markt”, zegt Roeg. Toys'R'us wil grote "makro-achtige' speelgoedwinkels buiten de stadscentra opzetten. Volgens Roeg is dat een bedreiging voor de winkels van Intertoys, onderdeel van Retailnet, die vooral in de stedelijke centra zijn gevestigd.