Miljoenen stickers tegen vreemdelingenhaat

BONN, 15 FEBR. Ook de Duitse krantenuitgevers zijn nu met een sticker tegen racisme en geweld jegens buitenlanders gekomen. Zo'n tien miljoen lezers van meer dan 100 Duitse kranten kregen eind vorige week zo'n sticker in hun blad bijgesloten met een oproep om nee te zeggen tegen vreemdelingenhaat. En met het verzoek om die Aufkleber op een goed zichtbare plaats op te plakken.

Met de sticker, die volgt op grote vergelijkbare advertentiecampagnes in hun bladen scharen de uitgevers zich in een inmiddels lange rij van Duitsers die op de een of ander manier duidelijk willen maken dat zij tegen het bot-xenofobe geweld zijn dat de reputatie van het verenigde Duitsland het afgelopen jaar méér dan wat ook heeft kwaad gedaan. Een rij die reikt van de schrijver Günter Grass tot de tennisser Boris Becker en al die miljoenen Hartmanns, Kowalski's, Schulzes en Webers die het "andere' Duitsland vormen.

Want vele miljoenen Duitse burgers zijn sinds de schok van "Mölln' - het Noordduitse plaatsje waar vorig najaar drie Turkse vrouwen stierven na weer zo'n rechts-radicale brandstichting - demonstrerend de straat opgegaan. Het was alsof Mölln op het "goede' moment was gekomen, alsof de doden van Mölln de volle maat van de ellende bij het grote, tot dan bedrukt-zwijgende Duitse publiek ineens lieten "bezinken'. Maanden na de rassenrellen in Rostock, die toevallig géén levens kostten, en één jaar nadat in de treurige DDR-PLattenbau van het Saksische stadje Hoyerswerda woningen van asielzoekers en andere buitenlanders nachtenlang onder applaus van vele volwassen omstanders, en voor het oog van de televisie-camera's, waren aangevallen. Het was al met al óók alsof "Mölln' het keerpunt was voor een dramatische massale bewustwording, na een jaar van dagelijks nieuws over rechtsradicale aanslagen in het hele land. Als dat trouwens zo was, zouden de verwijten sinds "Hoyerswerda' over het trage gedrag van de "politiek' op dit stuk iets mogen worden gerelativeerd.

In steden als Hamburg, Keulen, Düsseldorf, München, Berlijn, Frankfurt en Neurenberg waren de afgelopen maanden honderdduizenden op de been in lange Lichterketten van kaarsen, fakkels en lampions. En ook in kleinere steden werd op grote schaal gedemonstreerd. Voetballers hebben op hun shirt staan dat hun vriend buitenlander is, rock-artisten houden concerten onder het motto Heden zij, morgen jij!, bedrijven en organisaties geven stickers uit en wie zo wil kan bij voorbeeld zelfs ook stropdassen met antiracistische opdruk kopen.

Het zo plotselinge, massaal-oorverdovende van dit warm-goede "Wir-Gefühl' bracht de bekende Duitse entertainer Thomas Gottschalk laatst in zijn televisieshow zelfs tot enige sympathiek-gegeneerde spot. Daartegen stak een storm van protest op. De strenge programmadirecteur die een paar dagen later zei dat het beter is als Duitsers in Lichterketten lopen dan met molotov-cocktails gooien, had “zéker” gelijk, gaf de geschrokken entertainer toe.