Chinezen willen fusie met Fokker

ROTTERDAM, 15 FEBR. De Chinese vliegtuigbouwer Shanghai Aircraft Manufacturing Factory (SAMF) heeft serieuze belangstelling voor een vergaande samenwerking met het Nederlandse Fokker.

Dat blijkt uit documenten van het Chinese staatsbedrijf en verklaringen van ingewijden. De Chinezen willen in eerste instantie een joint-venture met Fokker in het segment van 20 tot 140 stoelen en in een later stadium eventueel een fusie. “Wij ondersteunen het voorstel om een fusie/venture te bereiken in het middelgrote-vliegtuig-segment voor de fabrikanten van turbuprop-vliegtuigen in de Volksrepubliek China en buitenlandse producenten”, schreven president-directeur Wu Zhuo Wan van SAMF en zijn rechterhand Zhang Wang Li op 12 oktober 1992 in een zoekopdracht aan een bemiddelaar in Hong Kong.

Volgens goed genformeerde bronnen in Den Haag heeft SAMF eind oktober 1992 - rond de afsluiting van het definitieve contract met het Duitse Dasa - contact gezocht met het ministerie van economische zaken. Economische Zaken wilde daar destijds niet op ingaan, omdat nog gesproken werd met Dasa. Recentelijk zouden er tijdens de strubbelingen tussen Andriessen en Dasa opnieuw informele contacten zijn geweest. De chinezen hebben Fokker niet benaderd.

SAMF onthoudt zich officieel van commentaar, zoals gebruikelijk in de luchtvaart zolang de onderhandelingen met andere partners nog niet zijn afgerond. Afgelopen vrijdag stemde minister J. Andriessen (economische zaken) in met de financiële eisen van het Duitse Dasa voor de overname van Fokker. De top van Dasa's moederconcern Daimler Benz heeft nog drie weken om de deal goed te keuren. De Chinezen komen alleen dan in beeld, als de Duitsers Fokker uiteindelijk niet kopen.

Het Chinese staatsbedrijf vervaardigt op dit moment in licentie McDonnel Douglas-toestellen met enkele honderden zitplaatsen. Met de opkomst van de economische regio's zit China te springen om kleinere toestellen voor regionale vluchten op de thuismarkt. Fokker wordt aantrekkelijk gevonden, omdat Nederland zich politiek neutraler opstelt in de eeuwige controverse tussen Taiwan en China, wat bijvoorbeeld blijkt uit het verbieden van de duikbotenlevering aan Taiwan.

Een eventuele samenwerking zou kunnen beginnen met een gezamenlijke onderneming voor het onderhoud van de toestellen van beide firma's. Daarna zou een joint-venture kunnen worden gesloten voor de produktie van toestellen, die kan uitmonden in een volledige fusie. De financiering kan geschieden door een zogeheten "exim-bank' (voor export en import) in China, waarin de Chinese en Nederlandse regering geld kunnen storten.

Zowel Taiwan als China is bezig zich in te kopen in Westerse vliegtuig-industrieën, met het doel om technologische kennis te verwerven. Vorig jaar sloten British Aerospace (BAe) en Taiwan Aerospace al een samenwerkingsverband met een waarde van 140 miljoen pond.