Verliefden sturen love trolls, bonbons en sweetheart bears

AMSTERDAM, 13 FEBR. Nederland wordt steeds verliefder. Tenminste, die indruk wekt de toenemende aandacht voor Valentijnsdag, de dag van de liefdesverklaringen. Steeds meer Nederlanders hebben de Angelsaksische gewoonte overgenomen om een teerbeminde op 14 februari een kaartje te sturen. Meer dan vier miljoen wenskaarten worden dit jaar verzonden, schat PTT Post. In 1991 waren dat er 2,5 miljoen. “Ook wordt er rond Valentijn veel flessenpost en cd-post verstuurd”, aldus een PTT-voorlichter.

Vele verliefden zeggen het met bloemen. “Onze omzet is de afgelopen dagen met 25 procent omhoog gegaan”, zegt een medewerker van Fleur Studio Rotterdam. “We verkopen vooral veel rood: rozen, tulpen anemonen. Vaak met een kaartje of een ballonnetje in de vorm van een hartje.” Ook de parfumerieën hebben een piekverkoop op de dagen voor 14 februari. “Vooral de verkoop van duurdere parfums stijgt”, aldus een woordvoerder van de Bond van detaillisten in de parfumeriehandel.

De horeca speelt handig in op de Valentijnsrage. Hotel Américain in Amsterdam heeft morgen een speciaal Valentijnsdiner op de menukaart, met als hors d'oeuvre een salade passionelle - sla met passievruchtensaus. Ook heeft het hotel een Valentijns-arrangement: een overnachting voor twee personen met ontbijt op bed. En in het Holland Casino krijgt de bezoeker op Valentijnsdag een gesigneerde appel, "als aardigheidje'.

Valentijnsdag valt op 14 februari, de dag waarop sinds de vierde eeuw de heilige Valentinus als martelaar wordt vereerd. Zijn identiteit is niet zeker, waarschijnlijk was hij de bisschop van Terni. In Angelsaksische landen is 14 februari de dag geworden waarop stille aanbidders hun liefdesverklaringen (valentines) sturen naar hun uitverkorene. Pas de laatste jaren sturen ook Nederlandse verliefden elkaar bloemen, bonbons en kleine geschenken.

Oorspronkelijk stuurde de verlangende minnaar zijn hartstochtelijke verklaring ongesigneerd, waarna de ontvangende partij alleen maar kon gissen naar de afzender. Tegenwoordig is men directer: kaarten worden ondertekend, cadeaus persoonlijk aangeboden en in de advertentiekolommen van de landelijke dagbladen is de Valentijn-advertentie in opmars.

Diegenen die nog geen Valentijn hebben, kunnen hem of haar wellicht ontmoeten op de Valentine's Party die het relatie-bemiddelingsbureau Mens en Relatie organiseert. “Een grote, spetterende bowling-party voor alleenstaanden, met gelegenheid tot dansen, een Indian buffet en een karaoke lichtshow”, aldus een consulente van Mens en Relatie. Het is de eerste keer dat het bureau aandacht besteedt aan Valentijnsdag.

Nieuw is ook de speciale Valentijns-stand in de hal van het Centraal Station in Amsterdam. Love trolls, sweatheart bears, oorbellen in de vorm van cupido's en cd's met love songs vliegen over de toonbank, vertelt de juffrouw die erachter staat. “In vier uur tijd heb ik ruim vijftien trollen verkocht.” De ingang van het station is voor de gelegenheid versierd met een groot, rood hart van ballonnen. Het zijn vooral meisjes die cadeautjes kopen, zegt de verkoopster, “maar ook oudere mannen”. Zelf doet ze niets aan Valentijnsdag. “Op het moment heb ik niemand op het oog.”