Raad van bestuur in notitie aan Dasa: Fokker: tot '95 zeker 1000 banen extra weg

DEN HAAG, 11 FEBR. Fokker schrapt de komende twee jaar ten minste 1.000 extra banen, bovenop een in oktober aangekondige bezuinigingsoperatie waarbij 950 banen zouden verdwijnen. De extra personeelsvermindering is een gevolg van het drastisch terugschroeven van de produktie van de Fokker 100.

Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie die de financiële man uit de raad van bestuur van Fokker, drs R.F. Hendriksen, op 9 februari aan bestuurslid M. Bischoff van Deutsche Aerospace (Dasa) heeft gezonden. Hendriksen schrijft over de banenvermindering: “We zijn niet klaar, maar de eerste schattingen leiden tot een additionele reductie van 1.000 (banen, red.) in 1993 en 1994.”

Woordvoerder G. van den Heuvel van de industriebond CNV toonde zich vanmiddag niet verrast door het extra banenverlies bij Fokker. Hij vond het vroeg om inhoudelijk te reageren op de brief van Hendriksen. “Ik weet dat bij Fokker wordt gekeken naar nieuwe banenreducties, dat wordt bepaald door de slechte vliegtuigmarkt. Het moment is niet ver weg dat wij de consequenties daarvan met de raad van bestuur zullen bespreken.”

De getallen die Hendriksen in zijn brief noemt zijn volgens ingewijden bij Fokker nog maar het begin. Na het voltooien van de overname door Dasa zouden op termijn minstens 5.000 banen moeten verdwijnen bij de vliegtuigfabrikant. In de "heads of agreement' tussen Dasa en Fokker van eind maart vorig jaar wordt gesproken over vier kernactiviteiten, met als consequentie dat overtollige taken de komende jaren zullen worden uitbesteed. Die kernactiviteiten zijn marketing, technisch centrum (verlijmen en verspanen), eindlijnen en produktie-ondersteuning. Dat zou betekenen dat op termijn bij Fokker voor nog maar maximaal 7.000 werknemers plaats zou zijn. Op het moment werken circa 12.000 mensen bij Fokker.

Hendriksen laat Bischoff in zijn notitie van 8 februari weten dat Fokker dit jaar de produktie van de Fokker 100 met 12 zal terugschroeven en “waarschijnlijk” in 1994 eveneens de produktie met 12 zal moeten reduceren “afhankelijk van de verkopen”. In 1992 werden 42 Fokker 100's verkocht of via leases gecommiteerd, terwijl het produktietempo boven de 50 ligt.

Het fors terugschroeven van de produktie dit jaar en in 1994 is volgens ingewijden vooral een gevolg van de beslissing van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines om ongeveer 25 bestelde Fokker 100-toestellen niet in 1994 maar pas in 1995 af te nemen. In de brief noemt Hendriksen tevens het annuleren van 17 orders door de Ierse lease-maatschappij GPA, die in financiële moeilijkheden verkeert.

Als gevolg van de problemen bij de afzet van Fokker 100's komt de liquiditeitspositie van de vliegtuigfabrikant verder onder druk te staan. De financiering van deze "white tails', waarvoor nog geen klant is gevonden, komt voor de rekening van Fokker.

Uit de brief van Hendriksen blijkt verder dat Fokker de produktie van het propeller-toestel Fokker 50 op jaarlijks basis “met twee tot drie” zal terugschroeven. De verkoop van de F50 verloopt op dit moment niet voorspoedig. Om die reden kondigde de Nederlandse vliegtuigbouwer vorig jaar zomer een tijdelijke produktieverlaging van de F50 aan en werd arbeidstijdverkorting ingevoerd. Dit weekeinde werd bekend dat Fokker is in de Verenigde Staten een belangrijke order van de regionale luchtvaartmaatschappij ASA voor F50 misgelopen. In 1992 werden 27 Fokker 50's via verkoop of lease afgezet.