Ford boekt verlies van 13,6 miljard gulden

DETROIT, 11 FEBR. De Amerikaanse autofabrikant Ford heeft vorig jaar 7,4 miljard dollar (13,6 miljard gulden) verlies geleden. Dat is het grootste verlies dat ooit door een Amerikaans bedrijf is geleden.

Het recordverlies wordt in hoofdzaak toegeschreven aan een door de overheid geëiste wijziging van de boekhouding. Zonder die post zou in 1992 een verlies zijn geleden van 502 miljoen dollar (in 1991 was dat 2,3 miljard dollar). Ook een herstructureringsoperatie van de activiteiten van Ford in Europa van ruim 400 miljoen dollar drukte het jaarcijfer over 1992.

Het vorige recordverlies stond op naam van IBM, dat in 1992 5 miljard dollar verlies boekte. Verwacht wordt dat General Motors, dat vandaag de jaarcijfers bekendmaakt, Ford zal verslaan met een verliescijfer van ongeveer 24 miljard dollar. Ook dit is toe te schrijven aan een wijziging in de boekhouding. Door artikel 106 van de zogenaamde Financial Accounting Standards Board wordt ondernemingen voorgeschreven in de boeken de kosten voor gezondheidsvoorzieningen van toekomstige gepensioneerden op te nemen.

De inkomsten van Ford stegen vorig jaar naar 100,1 miljard dollar, terwijl de inkomsten in 1991 nog 88,3 miljard dollar bedroegen. De Amerikaanse autoproducent verkocht vorig jaar ruim 5.764.400 auto's en vrachtauto's, acht procent meer dan in 1991.

Ford-topman Harold Poling zei “voorzichtig optimistisch” te zijn over dit jaar. Een andere functionaris zei te verwachten dat Ford dit jaar, door de aantrekkende economie en stijgende autoverkoop in de Verenigde Staten, weer in de zwarte cijfers zou komen. Ford wist zijn aandeel op de Amerikaanse automarkt te vergroten van 23,2 procent tot 24,7 procent.

Door verliezen in Europa zei de Ford-leiding zich genoodzaakt te voelen plannen voor het ontslag van circa 10.000 overzeese banen te versnellen. Ford probeert gedwongen ontslagen te vermijden. De komende drie jaar zal Ford elk half jaar een nieuw model introduceren, om 's werelds grootste autofabrikant General Motors te beconcurreren op de Amerikaanse en Europese markten.

(AP, Reuter, ANP)