Croiset als leider weg bij Nat. Toneel

DEN HAAG, 11 FEBR. Hans Croiset treedt over anderhalf jaar, in augustus 1994, af als artistiek leider van het Nationale Toneel. Hij wordt opgevolgd door Ger Thijs die er al sinds de oprichting regelmatig voorstellingen heeft geregisseerd. Croiset (57) blijft als regisseur en acteur aan het gezelschap verbonden.

Bij de start van het Nationale Toneel, vijf jaar geleden, zei Hans Croiset dat hij zichzelf “vijf, zes jaar” gaf om het nieuwe ensemble een solide basis te geven in het Haagse cultuurleven: “Dan moet de boel echt weer aangezwengeld zijn, anders is het afgelopen met het toneel, dan moet het in deze vorm verdwijnen.”

Hij zocht naar zijn zeggen een middenweg tussen traditie en vernieuwing. Sindsdien heeft hij te kampen gehad met argwaan bij het traditionele Haagse publiek dat gewend was aan de vertrouwde sfeer van de Haagse Comedie, met bezuinigingsplannen van de gemeente Den Haag en met een kritische beoordeling door de Raad voor de Kunst. Bij de laatste subsidieronde moest het Nationale Toneel een miljoen gulden van zijn totale budget (9,5 miljoen) inleveren. Dat leidt dit jaar tot enkele ontslagen en een vermindering van het aantal produkties.

Dit seizoen moest Hans Croiset de negatief ontvangen voorstelling Leonie staat op springen, mede onder druk van de directie van de Koninklijke Schouwburg, afgelasten. Daarna revancheerde het Nationale Toneel zich met de succesproduktie Moortje, onder regie van Croiset zelf. Na de première, eind januari, heeft hij het bestuur laten weten dat hij wilde aftreden. Het was, zei hij, “nu wel genoeg geweest.” Voor volgend seizoen staat een grote montering naar Couperus' De kleine zielen op het programma, onder regie van Ger Thijs, terwijl Croiset onder meer De Perzen van Aischylos zal regisseren.