Participatie Philips moet leiden tot nieuwe communicatiemiddelen

ROTTERDAM, 9 FEBR. Philips heeft samen met vijf andere elektronicabedrijven een aandeel genomen in General Magic, een Amerikaanse onderneming die produkten en diensten voor individuele "intelligente communicatie' ontwikkelt.

Philips en de andere partners (Apple, AT&T, Matsushita, Motorola en Sony) krijgen door hun deelneming licentierechten op de technologie van General Magic. Binnen enkele maanden komt Philips, aldus een woordvoerder van het bedrijf, met een businessplan voor hierop gebaseerde nieuwe produkten. De belangrijkste ervan is een klein apparaat dat de gebruiker overal ter wereld in staat stelt, al dan niet draadloos, te telefoneren en berichten uit databanken en computers op te roepen.

De consument krijgt dan een apparaat in handen waarmee hij bij voorbeeld elektronisch kan winkelen, kaartjes bij de schouwburg bestellen en informatie opvragen bij publieke of private informatienetten, kranten en databanken. Wie geen tijd heeft om dagelijks de hele krant te lezen, kan met behulp van het nieuwe produkt toch alle gewenste informatie ontvangen over sport, de perikelen van DAF of het Midden-Oosten. Het apparaat zou ook geschikt moeten zijn voor het verzenden en ontvangen van fax-berichten.

De ontwikkeling van zo'n produkt zal overigens nog enige tijd kosten, aldus Philips, mede omdat de vereiste infrastructuur ontbreekt. In het begin zal nog gebruik moeten worden gemaakt van de bestaande PTT- en datanetten, maar van meet af aan zal ook een autotelefoon worden ontwikkeld die niet meer de huidige beperkingen van regionale netten kent.

General Magic is vooral gespecialiseerd in software-technologie. De partnerbedrijven kunnen hun kennis van "hardware' en de produktie en marketing ervan toevoegen om eigen produkten en systemen te maken, afgestemd op hun markt en doelgroepen. Op de Amerikaanse markt worden de eerste produkten al eind dit jaar verwacht.

Philips zal, aldus de woordvoerder, het grootste deel van de Europese markt voor zijn rekening nemen. De nieuwe generaties elektronische produkten en systemen combineren technieken uit consumentenelektronica en telecommunicatie. “Philips behoort tot de weinige ondernemingen die op deze gebieden actief zijn en vindt de tijd rijp voor nieuwe initiatieven.” Een onlangs opgerichte groep Personal Advanced Communications Enterprise dient de standaardisatie van de produkten te versnellen, evenals de introductie ervan op de markt.