Filmfestival in Rotterdam breekt nieuwe bezoekrecords

ROTTERDAM, 8 FEBR. Tegen de verwachting van directeur Emile Fallaux in, is het 22ste Filmfestival Rotterdam opnieuw gegroeid wat betreft de aandacht van publiek, pers en internationale gasten.

Op de afsluitende persconferentie maakten Fallaux en bestuursvoorzitter Felix Rottenberg bekend dat er in tien dagen 110.000 betaalde bezoeken aan filmvoorstellingen zijn gebracht. De recette steeg met 19 procent ten opzichte van het vorige jaar tot een totaal van 630.000 gulden. Het festival accrediteerde 750 gasten, ruim driehonderd journalisten en en een kleine 350 deelnemers aan de Cinemart. Dit laatste onderdeel van het festival, een markt waar filmmakers en -producenten financiering zoeken voor nieuwe projecten, kon op grote waardering rekenen bij alle betrokkenen. Negenendertig films vonden aanvullende financieringsbronnen, terwijl een klein dozijn regisseurs, onder wie Ferid Boughedir, Marleen Gorris, Sadie Benning en Alexei Balabanov na afloop van het Rotterdamse festival direct aan de slag kunnen, omdat hun project hier volledige financiële dekking vond.

Elk jaar moet aan het slot van het Rotterdamse festival de vraag gesteld worden waar de grens ligt van de groei. Bij ruim een kwart van de voorstellingen moest het bordje "uitverkocht' worden opgehangen. Er dienen zich nadrukkelijk capaciteitsproblemen aan, die Fallaux in eerste instantie hoopt op te vangen door het intensiever bij het festival betrekken van Corso, de enige bioscoop aan de Kruiskade waar de afgelopen week reguliere bioscoopfilms te zien waren. In organisatorisch opzicht slaagt de festivalleiding er in ieder geval steeds beter in de stroom van naar interessante films hongerende bezoekers in goede banen te leiden.

De overzichtelijkheid van het programma, dat toch weer 288 titels vermeldde, is in theorie toegenomen door de indeling in verschillende secties, die in de praktijk aardig door elkaar bleken te lopen. Als zelfkritiek veroorloofde Fallaux zich de opmerking dat de publiciteit voor nevenprogramma's als de islamitische komedies en het retrospectief van Abel Ferrara, wellicht ten koste is gegaan van de films in het hoofdprogramma.

Twee persjury's bleken moeite te hebben uit het aanbod een film te bekronen, die door iedereen gezien was en brede waardering ondervond. De Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) gaf zijn prijs, bedoeld als aanmoediging voor een roulement in de Nederlandse bioscopen of filmtheaters, aan de vier korte films onder de verzameltitel Observaties van Ruud Monster. De prijs benadrukt het belang van de distributie van korte films, die in tegenstelling tot de meeste kwalitatief hoogwaardige lange films van het Rotterdamse festival, moeilijk te zien zullen zijn gedurende de rest van het jaar.

De internationale persjury van de FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) bekroonde de Duitse film Ich bin meine eigene Frau van Rosa von Praunheim.